Twinkle | Digital Commerce

Bruna neemt e-commerce weer in eigen handen

2017-11-08
1075605
  • 1:22

Bruna heeft de aansturing van zijn e-commerce- en marketingactiviteiten weer in eigen handen genomen. Het bedrijf geeft aan dat de uitbesteding van de verkoop via zijn webwinkel geen goed deed voor de kwaliteit van de organisatie.

Dat staat in het jaarrapport over 2016, dat het Financieele Dagblad in handen heeft. Bruna boekte vorig jaar een verlies van 7 miljoen euro, net als in 2015. In februari van dit jaar moest er daarom een zak noodgeld komen van aandeelhouders PostNL en ING. Vorige maand sprak Bruna met ING een verruiming van een overbruggingskrediet af om stabieler te worden.

Bliyoo

De slechte financiële situatie kon niet gered worden door de e-commerce activiteiten van Bruna. Bliyoo, een abonnement voor onbeperkt lezen, liet zelfs zulke teleurstellende resultaten zien dat het project nu op een laag pitje is gezet. De webwinkel is ondertussen weer in eigen beheer gekomen; de verkopen via Bruna.nl groeien sinds het vierde kwartaal van 2016 en vormen naar eigen zeggen een belangrijk onderdeel van de onderneming.

Juiste e-commerce snaar

De juiste snaar raken in online verkoop is echter nog steeds moeilijk voor Bruna. Volgens het jaarrapport zorgden een aantal mislukte projecten op dit gebied mede voor het verlies dat het bedrijf nu lijdt. Samen met onrendabele winkels en hoge organisatiekosten.

Focus en efficiëntie

In het lopende boekjaar verwacht Bruna betere resultaten neer te zetten, ‘door focus en efficiëntie’, zo staat in een persbericht (pdf) over de nieuwbakken directeur George Steur. ‘Inmiddels verschuift de aandacht weer naar omzetgroei, onder meer door het openen van nieuwe winkels, aanpassingen in het assortiment en aanscherping van de formule.’ Het rode cijfer blijft echter wel bestaan dit jaar, zo rekent Bruna.