Twinkle | Digital Commerce

Bruna bokst met loyaliteitsprogramma op tegen bol.com

2018-07-10
980550
  • 1:24

Shared Stories Group, dat zich sinds eind vorig jaar ontfermt over Bruna, neemt het op tegen online concurrenten van de boekhandel, onder meer door introductie van een loyaliteitsprogramma en het vernieuwen van bruna.nl.

Dat meldt het uitgeversconcern, tot voorheen bekend als VBK Beheer, in een interview met het FD. Nieuwbakken ceo Stefan Hutten ziet mogelijkheden voor een klantenbindingsprogramma om Bruna beter te onderscheiden van zijn online concurrenten, met name bol.com: dat heeft inmiddels ongeveer een kwart van de boekenmarkt in handen. 'Vergelijk het met de bonuskaart bij Albert Heijn.´

Wanneer het loyaliteitsprogramma van start gaat, is nog niet bekend, maar achter de schermen van bruna.nl wordt volop aan de weg getimmerd. 'We investeren fors in de vernieuwing en hebben daar ook de financiële ruimte voor.'

Van Bookchoice naar winkel naar Bruna.nl

Niet lang voor de overname van Bruna door de Shared Stories Group in december, waarbij die zelfs geld toe kreeg van oud-eigenaren ING en PostNL ('badwill'), voegde online leesabonnement Bookchoice zich bij de uitgeversgroep. De start-up trekt inmiddels samen op met Bruna, dat daarvoor de eigen leesdienst Bliyoo schrapte.

'Met Bookchoice kunnen we het online leesgedrag beter volgen', zegt Shared Stories Group-commissaris Wiet de Bruijn. 'De combinatie biedt mogelijkheden om meer te doen via alle verkoopkanalen. In de winkels, maar ook via Bruna.nl.' Het uitgeversconcern ziet het winkelbestand van Bruna dan ook als een kans verder te komen op de online markt: 'Kijk naar Coolblue, dat als online speler de markt betreedt met fysieke winkels. Er komen jaarlijks miljoenen mensen in de Bruna-zaken, die kunnen we veel beter verbinden met Bruna.nl.'