Shared Stories Group, dat zich sinds eind vorig jaar ontfermt over Bruna, neemt het op tegen online concurrenten van de boekhandel, onder meer door introductie van een loyaliteitsprogramma en het vernieuwen van bruna.nl.
Dat meldt het uitgeversconcern, tot voorheen bekend als VBK Beheer, in een interview met het FD. Nieuwbakken ceo Stefan Hutten ziet mogelijkheden voor een klantenbindingsprogramma om Bruna beter te onderscheiden van zijn online concurrenten, met name bol.com: dat heeft inmiddels ongeveer een kwart van de boekenmarkt in handen. 'Vergelijk het met de bonuskaart bij Albert Heijn.´
Wanneer het loyaliteitsprogramma van start gaat, is nog niet bekend, maar achter de schermen van bruna.nl wordt volop aan de weg getimmerd. 'We investeren fors in de vernieuwing en hebben daar ook de financiële ruimte voor.'
Van Bookchoice naar winkel naar Bruna.nl
Niet lang voor de overname van Bruna door de Shared Stories Group in december, waarbij die zelfs geld toe kreeg van oud-eigenaren ING en PostNL ('badwill'), voegde online leesabonnement Bookchoice zich bij de uitgeversgroep. De start-up trekt inmiddels samen op met Bruna, dat daarvoor de eigen leesdienst Bliyoo schrapte.
'Met Bookchoice kunnen we het online leesgedrag beter volgen', zegt Shared Stories Group-commissaris Wiet de Bruijn. 'De combinatie biedt mogelijkheden om meer te doen via alle verkoopkanalen. In de winkels, maar ook via Bruna.nl.' Het uitgeversconcern ziet het winkelbestand van Bruna dan ook als een kans verder te komen op de online markt: 'Kijk naar Coolblue, dat als online speler de markt betreedt met fysieke winkels. Er komen jaarlijks miljoenen mensen in de Bruna-zaken, die kunnen we veel beter verbinden met Bruna.nl.'
Bruna gaat Free Record Shop achterna. Te laat met alles, te stoffig met alles, te oubollig met alles, niet vernieuwend. Daar moet geen 35 miljoen tegenaan maar 100 miljoen, en dat is nog te weinig. In kas mag dan wel 35 miljoen gestort zijn, de plaatselijke ondernemer zit dik in de min. Die 35 miljoen dekt dat nog geeneens.
Het is vreemd dat er geen 1 ondernemer aan het woord komt. Als klant van dit mooie bedrijf hoor ik wekelijks de droeve verhalen. Zou er zo een boek van kunnen schrijven. Van hogerhand wordt het ten strengste verboden om maar iets tegen de pers te zeggen, tenzij het positief nieuws is. Ik ben het met dhr. Huijskens eens dat dit bedrijf nog helemaal niet boven jan is en nooit meer zal komen. Op naar de volgende 8 miljoen verlies.