Zeven op de tien Nederlandse webshoppers bekijken het retourbeleid van een online retailer voordat ze tot aankoop overgaan. Ook in buurlanden neemt ruim de helft van de shoppers deze voorwaarden vooraf onder de loep. Bij de beoordeling van het retourbeleid wegen de kosten het zwaarst.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van comScore in opdracht van UPS. Titel: UPS Pulse of The Online Shopper. Voor het onderzoek werden 5.500 Europeanen ondervraagd, waaronder 537 Nederlanders en verder Belgen, Duitsers, Fransen, Britten en Italianen. Het rapport beoogt inzicht te bieden in de factoren die de tevredenheid van klanten stimuleren tijdens de hele customer journey. Hieronder vindt u enkele resultaten:
Tevreden
ComScore spreekt van een ‘redelijk hoge’ tevredenheid van Europese webshoppers. In Duitsland zijn de respondenten (regelmatige webkopers) het meest tevreden:
Liefst online
Onderstaande figuur laat zien dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse webkopers bij voorkeur online een bezoek brengt aan zijn favoriete retailer (indien mogelijk). Voor inwoners van andere onderzochte landen is dat overigens niet anders:
Volgens comScore liggen de resultaten tussen de verschillende Europese landen sowieso niet erg ver uit elkaar; webshoppers waarderen keuze, gunstige prijzen, snelheid en gemak, maar dat zal geen verwondering wekken. Opvallend is dat een blik op het retourbeleid voor zoveel shoppers onderdeel uitmaakt van het aankoopbeslissingsproces:
De volgende figuur maakt duidelijk dat prijs de belangrijkste factor is bij de beoordeling van het retourbeleid:
Het volledige (Nederlandstalige) rapport van UPS vindt u hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Meeste webshoppers bekijken retourbeleid voor aankoop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.