Media Markt is overmorgen gesloten in zijn thuisland. De winkels zijn woensdag dicht en de webwinkel blijft zelfs nog een dag langer gesloten voor Duitse shoppers.
In de aanloop naar de winkelsluiting houdt Media Markt een grote uitverkoopactie, offline en online. Onder andere op televisie (video) wordt Duitsers aangeraden vooral snel in te springen op de 'größten Schlussverkauf des Jahres'.
Alleen online
Wie Mediamarkt.de bezoekt kan niet om de actie heen. Shoppers wordt duidelijk gemaakt dat de daar getoonde aanbiedingen alleen online gelden. Opvallend is dat de webwinkel een dag langer dicht blijft dan de winkels van Media Markt. Behalve het stuntaanbod is dus ook de duur van de sluiting online anders dan offline.
Media
De door reclamebureau Ogilvy & Mather ontwikkelde campagne van Media Markt doet de wenkbrauwen van Duitse vakmedia fronsen. Horizont.net merkt op dat de keten wil laten zien wat er gebeurt als Media Markt er niet meer zal zijn, hoewel nog maar de vraag is of Duitsers het eigenlijk allemaal wel meekrijgen. E-commerce expert Jochen Krisch rept op zijn blog Excitingcommerce.de over ‘Media Markt und das Spiel mit der Insolvenzangst’.
Media Saturn
De Media Saturn Holding, onderdeel van het Duitse retailconcern Metro, zag zijn online inkomsten het afgelopen kwartaal flink groeien. Onduidelijk is overigens of Media Markt de tijdelijke sluiting zal aanwenden om aanpassingen te doen aan zijn Duitse winkels en / of webwinkel.
"Opvallend is dat de webwinkel een dag langer dicht blijft dan de winkels van Media Markt."
Donderdag 3 april is een feestdag in Duitsland "Tag der Deutschen Einheit" (Dag van de Duitse eenheid), dan zijn alle winkels dicht in Duitsland, niet alleen Media Markt. Dus eigenlijk is Media Markt gewoon 2 dagen lang dicht (online en offline).
Slim bedachte marketing actie of pijnlijke stap van Media Markt? â?¨Een deel van de Duitsers gelooft dat ze op de "laatste dag" voor de sluiting natuurlijk de beste kortingen krijgen. Het tweede deel van de Duitsers denkt dat ze op de eerste dag na de sluiting de beste prijzen zullen zien. En het derde deel van de Duitsers snapt wel dat het een marketing gag is, gewone reclame dus om aandacht te krijgen.
Het derde deel is dan ook slim genoeg om online prijzen te vergelijken en vindt de marketing actie van Media Markt alleen maar pijnlijk. Misschien toch niet zo slim...
In plaats van persoonlijk en professioneel advies in de markten te bieden en dit als voordeel tegenover online shops te positioneren laat Media Markt het gerucht ontstaan dat ze failliet zijn.
Hoe staat het om je reputatie Media Markt? Ben je straks nog geloofwaardig?
Het blijft een vreemde actie die echt niet expres zo is opgezet.
Het gaat natuurlijk al langer niet goed met het zwaar verouderde business model van Media Martk dat pas sinds kort een twist krijgt waarin online verkopen een kans krijgen.
Zou het van de markt halen van het met Saturn in Belgie ook een teken aan de wand zijn?