Twinkle | Digital Commerce

‘Webwinkelgroei zal na crisisjaren weer versnellen’

2017-11-08
180101
  • 1:43

De groei van de online consumentenbestedingen in Nederland komt dit jaar opnieuw uit op 9 procent, verwacht Blauw Research. Managing partner Frank Sibbel denkt dat de groei zal aantrekken als de economische crisis voorbij is.


De online consumentenbestedingen in Nederland bedroegen vorig jaar 8,98 miljard euro, 9 procent meer dan in 2010. Dat blijkt uit de vorige maand gepresenteerde Thuiswinkel Markt Monitor, in opdracht van Thuiswinkel.org opgesteld door Blauw Research en GfK Retail & Technology (zie infographic ).

Sibbel refereerde vanochtend op De E-commerce Dagen aan de belangrijkste resultaten uit de monitor. Hij gaf aan dat ook online retailers en dienstverleners de crisis voelen. Dat vertaalde zich onder meer in een lagere bestedingsgroei dan in de jaren ervoor.

Nieuwe kopers
De groei van de online consumentenbestedingen (9 procent) was voor een belangrijk deel te danken aan de groei van het aantal online kopers, die 10 procent bedroeg. In 2011 deden 900.000 Nederlanders voor het eerst een aankoop online. Het gemiddeld bestede bedrag per webshopper nam af, van 888 euro in 2010, tot 885 euro vorig jaar. ‘Mensen kochten vaker online, maar besteedden daar minder', vatte Sibbel samen. Het gemiddelde transactiebedrag daalde met enkele euro's tot 115 euro.

Bonbedrag weer omhoog
Sibbel verwacht dat het gemiddelde bonbedrag na de crisisjaren weer zal stijgen, enerzijds omdat consumenten überhaupt meer zullen gaan besteden, anderzijds omdat ze steeds vaker het internet op zullen gaan voor de aanschaf van dure producten. ‘Daar zal dan ook de nieuwe groei van de online bestedingen vandaan komen’, verwacht Sibbel. ‘Nieuwe kopers zorgen daar straks niet meer voor, omdat hun aantal zal afnemen’.

Dubbelcijferige groeipercentages
Sibbel denkt dat de online bestedingsgroei na enkele jaren van stagnatie, waaronder het lopende jaar, weer in de dubbelcijferige percentages zal belanden: ‘Het aanbod neemt almaar toe, het wordt steeds makkelijker om te bestellen en de verzending zal nog efficiënter worden. Maar de crisis is nog niet voorbij.’
 
NB: uit cijfers van het CBS blijkt dat (product)verkopers op afstand hun omzetgroei in het eerste kwartaal van dit jaar zagen
aantrekken .