Twinkle | Digital Commerce

Verwachting online bestedingen naar beneden bijgesteld

2023-06-29
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:56

Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar meer aankopen online te zullen doen dan nu. Maar: ze schatten dat aandeel een stuk minder hoog in dan een jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org en ShoppingTomorrow is uitgevoerd door GfK.

Het onderzoeksbureau vraagt consumenten ieder jaar hoeveel procent van hun bestedingen zij over vijf jaar online verwachten te doen. In het onderzoek van dit jaar luidde dat antwoord 37%, dat is 5% meer dan dat ze nu doen. Een jaar geleden werd het percentage online aankopen over vijf jaar nog geschat op 41%. Het is voor het eerst sinds vier jaar dat consumenten dit percentage lager inschatten.

De onderzoekers zien daarbij grote verschillen in de verwachte online aankopen per productcategorie, ten opzichte van een jaar geleden. De consument verwacht met name voor de categorieën computers en accessoires, media & entertainment en schoenen & lifestyle minder online te shoppen; food / nearfood en health & beauty verwachten ze juist vaker online te bestellen. Een mogelijke verklaring voor de algehele daling, zo meldt Thuiswinkel.org, is dat de sluiting van fysieke winkels tijdens de coronapandemie de onderzoeksresultaten in de afgelopen jaren positief heeft beïnvloed. Nu fysieke winkels weer langere tijd open zijn, ziet men zich ook in de toekomst weer meer in de winkel kopen.

Tweedehands shoppen

Tweedehands shoppen wint aan populariteit. Eén op de drie consumenten verkocht afgelopen jaar regelmatig of vaak op online platforms (zoals Marktplaats of Vinted) en 30% koopt zelf ook op die platforms. Tweedehands artikelen kopen in fysieke winkels wordt ook gedaan door zo’n 30% van de consumenten. Over 5 jaar verwacht 19% vaker aan- en verkopen via online platforms te doen, en 16% verwacht vaker fysiek een tweedehands artikel te kopen. Overigens is er ook een groep die verwacht niet of zelfs minder tweedehands te kopen, respectievelijk 24% (online) en 25% (fysiek).

Technologische ontwikkelingen

Kijkend naar de toekomst zijn consumenten sceptisch over nieuwe technologische ontwikkelingen. Zo vindt slechts 8% van de consumenten het (zeer) waarschijnlijk om in de toekomst aankopen te gaan doen in een metaverse. Ook hebben consumenten weinig ervaring met nieuwe technologieën zoals Web3 (4%), een metaverse (5%) of collaboratieve AI (7%). Virtual Reality (69%) en digital wallets (53%) zijn bekender.