Het merendeel van de Nederlandse consumenten staat sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels, zo blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow.
Een meerderheid van 62 procent wil niet geholpen worden door robots, terwijl slechts 8 procent van de Nederlandse consumenten ooit werkelijk contact heeft gehad met een robot in een fysieke winkel. De helft van de respondenten gelooft niet beter geholpen te kunnen worden door robots. Daarnaast geven de meeste consumenten aan dat robots het beste ingezet kunnen worden voor het schoonmaken van de winkel, het vullen van de schappen en het geven van productinformatie.
Technologische ontwikkelingen worden niet per direct afgeschreven door de Nederlandse consument. Ze zijn het meest te spreken over een lichaams- of voetscanner om de maat van een product te bepalen (83 procent) en over virtual reality (80 procent).
Social shopping
Mobiel shoppen is bezig aan een opmars, 66 procent van de Nederlandse consumenten gebruikt een smartphone om online te winkelen, bijna de helft van hen verwacht in 2025 het meeste van de online aankopen via mobiel te doen. Shoppen via social media kent een lichte stijging: één op de vijf Nederlanders heeft het afgelopen jaar een aankoop gedaan via Facebook. Vorig jaar lag dat op 17 procent.
Online aankopen
Over vijf jaar denken respondenten 37 procent van hun aankopen online te doen. De coronacrisis en de bijbehorende impuls voor de online bestedingen heeft volgens het onderzoek dus niet geleid tot een hogere verwachting van het online omzetaandeel. Uitzonderingen daarop zijn de categorieën Telecom, Food/Nearfood en Health & Beauty. Daarnaast valt op dat 71 procent van de consumenten verwacht dat er over vijf jaar nog maar een paar (online) shops over zijn in elke sector. Verder verliest showrooming aan populariteit: in 2019 bekeek 47 procent van de consumenten producten in de winkel om ze vervolgens online te bestellen, dit jaar is dit gezakt naar 41 procent.
Gepersonaliseerd
Driekwart van de consumenten wil over vijf jaar graag een gepersonaliseerde shopervaring. De helft verwacht dat dat ook werkelijk haalbaar is binnen die tijd. ‘Toen we dezelfde vraag vorig jaar stelden, dacht nog 62% dat deze technologie binnen vijf jaar beschikbaar zou komen. Het lijkt er dus op dat consumenten minder vertrouwen hebben in de opkomst van personalisatie’, aldus Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. Verder opvallend: 35 procent wil een financiële tegemoetkoming ontvangen voor het delen van persoonlijke data met winkels.
Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat 81 procent van de consumenten minder snel koopt bij een webwinkel als er betaald moet worden voor het retourneren van producten. Opvallend is wel dat 33 procent aangeeft wel bereid te zijn om servicekosten te betalen wanneer diegene een aantal artikelen online bestelt, thuis uitprobeert en er vervolgens weer een aantal terugstuurt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nog weinig vertrouwen in winkelrobot
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.