Twinkle | Digital Commerce

Online shopping in 2027: consument geeft 41 procent uitgaven online uit

2022-07-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Consumenten verwachten over vijf jaar 41 procent van hun bestedingen online te doen. De verschuiving naar online blijft naar verwachting doorzetten.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org. Het verwachte online omzetaandeel is de afgelopen jaren toegenomen, van 37 procent in 2025, naar 40 procent in 2026 en nu dus tot 41 procent in 2027. Er zullen wel verschillen zijn per branche, melden de onderzoekers. Zo is er met name veel groeipotentieel binnen Health & Beauty en Food/Nearfood. Dat zijn twee sectoren waar sinds coronatijd de online bestedingen al flink zijn gestegen. 21 procent van de consumenten denkt het komende jaar meer online aan Food/Nearfood ut te geven. Voor Health & Beauty geldt dat voor 26 procent.

Meer dan de helft (53 procent) van de consumenten verwacht de helft of meer van hun online aankopen over vijf jaar via de smartphone te doen. Dat aandeel is in een jaar tijd met 5 procentpunt gestegen. Ook denkt een aanzienlijk deel van de consumenten (61 procent) dat er tegen die tijd een consolidatieslag heeft plaatsgevonden en nog maar enkele grote spelers per branche de dienst uitmaken. 58 procent verwacht dat de aankopen grotendeels via marketplaces zullen gaan.

Aan het onderzoek deden 1.000 respondenten mee.