Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse webshopper geeft minder uit

2017-05-27
380264
  • [nieuws]
  • 1:36

Nederlandse webshoppers gaven afgelopen jaar gemiddeld iets minder uit dan in 2010. De groei van de e-commerce bestedingen kwam voor een belangrijk deel door nieuwe kopers, maar hun aanwas zal de komende jaren slinken.
 
Het aantal Nederlanders dat afgelopen jaar een online aankoop deed, groeide met 10 procent tot 10,2 miljoen. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monitor. De bestedingen groeiden met 9 procent, tot 8,98 miljard euro, dus de gemiddelde shopper gaf minder uit. Hij bestelde wel vaker online, maar de gemiddelde orderwaarde nam af (infographic).

Steeds meer webwinkels
Ondertussen blijft het aantal webwinkeliers groeien: de Kamer van Koophandel telde afgelopen jaar 7.700 nieuwkomers in ‘detailhandel via postorder en internet’, 3.700 ondernemers schreven zich uit. In totaal stonden begin dit jaar circa 24.500 verkopers op afstand geregistreerd bij de KvK. Niet opgenomen in die cijfers zijn fysieke winkeliers met webwinkel en buitenlandse online retailers die in ons land actief zijn. Ook hun aantal groeit, net als hun omzetaandeel vermoedelijk.

Aangetekend moet worden dat de omzetgroei uit productverkoop, waar de meeste online verkopers aan consumenten zich mee bezig houden, sterker groeide dan het gemiddelde: met 13 procent, tegenover 6 procent voor diensten.
 
Minder dan omringende landen
De groei van de online consumentenbestedingen ligt in ons land lager dan in andere West-Europese landen. Eerder kwamen jaarcijfers naar buiten over de e-commerce bestedingen in Groot-Brittannië (plus 16 procent voor online retail) België (plus 24 procent) en Frankrijk (plus 22 procent). In Italië zou de groei 17 procent bedragen. De online producutverkopen in Duitsland zouden met 18,5 procent zijn gestegen, maakte het Bundesverband des Deutschen Versandhandels enkele weken geleden bekend.

Groei blijft achterlopen
Forrester Research verwacht dat de groei van online retail in Nederland de komende jaren achter zal blijven bij die in omringende landen. Tot 2016 komt de gemiddelde jaarlijkse omzetgroei aan online productverkopen uit op 9 procent, aldus het onderzoeksbureau.