Twinkle | Digital Commerce

Benchmark Thuiswinkelawards 2012: leer en verbeter!

2017-05-27
788811
  • 3:24

Jungle Minds heeft een benchmark gehouden onder deelnemers van twee vakprijzen bij de laatste Nationale Thuiswinkel Awards. Elke Smit, reseacrh consultant bij het adviesbureau, bespreekt vijf algemene verbeterpunten.
 
Tekst: Elke Smit

De bedrijven die zich hebben ingeschreven voor de categorieën Beste Webwinkel en Beste Startende Webwinkel (winaars hier) zijn beoordeeld op 26 criteria waarbij zij gemiddeld een relatief hoge score van 75 procent behaalden.

Uit de benchmark, opgetuigd in samenwerking met de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, blijkt dat de deelnemende webshops over het algemeen op een aantal punten verbeterd kunnen worden. Deze vijf punten worden hieronder besproken.

1. Wees onderscheidend
Geef aan wat jouw webshop uniek maakt. Waarom moet de bezoeker op jouw website zaken doen en niet op de website van de concurrent? Wat maakt de service of het aanbod zo speciaal? Vermeld de unique selling points (usp’s) en maak gebruik van een duidelijke pay-off. Een webshop die dit heel duidelijk doet is Zalando. De heldere pay-off maakt meteen duidelijk op wat voor site een bezoeker zich bevindt. De usp’s zorgen ervoor dat de bezoeker direct weet waarom zij producten bij Zalando moet kopen.



2. Geef bezoekers vertrouwen
Mensen willen zaken doen met mensen, dit geldt ook online. Laat daarom zien wie achter de website zit, dit vergroot de betrouwbaarheid. Andere manieren om het vertrouwen van de klant te winnen zijn een professionele eerste indruk, plaatsing van logo’s van aangesloten instanties als Thuiswinkel.org of iDeal en een goede garantieregeling. Één van de deelnemende webshops die veel vertrouwen uitstraalt is Bloom Fashion. Door duidelijke keurmerken, goede bedrijfsinformatie en zelfs een kijkje in de offline winkels door middel van foto’s en video’s, zorgen zij ervoor dat mensen veel vertrouwen in de organisatie achter de webshop krijgen.



3. Ondersteun bezoekers in hun zoektocht
Het is essentieel om de bezoeker snel en makkelijk naar de juiste plek op de website te leiden. Zorg daarom voor een goede zoekmachine met relevante resultaten. Bied hulp bij zoeken door autocomplete wanneer bezoekers hun zoekopdracht intypen. Zorg dat bezoekers de zoekopdracht kunnen filteren en sorteren. Investeren in een goede zoekmachine voorkomt irritatie en levert gegarandeerd winst op.

4. Inspireer de bezoekers
Inspireer en verleid bezoekers tot aankopen. Negen van de tien onderzochte webshops doet dit niet, zij hebben een standaard shopping chart. Zorg ervoor dat de bezoeker net zo kan winkelen als in de fysieke winkel, daarmee verleid je de bezoeker tot up en cross-sell. Bied meer dan een assortiment alleen en denk hierbij vanuit de klant en zijn behoeften. Toon bijvoorbeeld combinaties van producten, geef tips en advies. Bied gerelateerde producten, ‘bezoekers kochten ook’ en toon de meest populaire producten. Ga in op trends en de nieuwste collectie van het seizoen. Vergroot daarnaast de beleving van de klant door hen ook te inspireren via andere platformen als Facebook en Pinterest. Welikefashion is een webshop die zowel via de website als Facebook klanten helpt met hun zoektocht naar de ideale outfit. Op Facebook worden dagelijks foto’s van celebs geplaatst met kleding die te verkrijgen is in de webshop. In de webshop zelf kunnen klanten complete looks shoppen of worden zij geïnspireerd in hoe diverse kledingstukken te combineren.



5. Betrek uw klant
Maak gebruik van je klanten bij het promoten van je producten. Het luisteren naar en lezen van reviews wordt door de klant ervaren als ideaal hulpmiddel binnen het oriëntatieproces. Maak gebruik van reviews, maar ook van social media om je klant bij de webshop te betrekken. Laat bijvoorbeeld klanten zichzelf fotograferen met uw product en deze op je Facebook fanpage zetten. Een foto van je product en een tevreden eigenaar is de beste reclame die je kan wensen. Modemusthaves weet als geen ander hoe zij haar klanten bij de webshop moet betrekken. De Facebookpagina van Modemusthaves staat vol foto’s van tevreden klanten, dialogen met de klant en ‘win & like’ acties. Dit zorgt ervoor dat Modemusthaves precies op de hoogte is van wat er onder de doelgroep speelt en zij hier heel goed op in kan spelen.



Conclusie
Kortom leer van deze benchmark en kijk of uw webshop onderscheidend is, vertrouwen biedt, een goede zoekmachine heeft, inspireert en de klanten bij de webshop betrekt. Veel succes!

Elke Smit is research consultant bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.