Het Nederlandse Coolblue heeft geen last van de economische malaise. Afgelopen jaar draaide het bedrijf zelfs een omzet van ruim 70 miljoen, een groei van meer dan 30 procent.
Mede-oprichter Pieter Zwart denkt te weten waarom zijn bedrijf de kredietcrisis is ontsprongen. Mensen passen hun bestedingen aan en dat doen ze alleen op onnodige producten. Digitale producten zijn echter een essentieel onderdeel geworden van de levensstijl van de Nederlander.
Vertrouwen
Voor de goede orde:Coolbluebezit in totaal 32 websites in Nederland en Belgi, waaronder laptopshop.nl en mp3shop.be. Ongeveer tien jaar geleden zag het concept het levenslicht met een webwinkel voor MP3-spelers en inmiddels zijn er vier echte winkels bijgekomen. Zwart: Klanten willen een nieuwe telefoon ook kunnen vasthouden en bovendien zorgen die fysieke winkels voor vertrouwen in de websites.
Zoals gezegd gaan de zaken dus goed voor Coolblue en volgens de oprichters zijn ze nog lang niet klaar. Er bestaan dan ook plannen voor uitbreiding in Europa, te beginnen met Walloni. Maar: Het is alleen de vraag of dat nu tijdens de economische crisis het juist moment is, twijfelt Zwart.
Bron: De Pers
maak dat de kat wijs
hoe waren de eerste twee kwartalen van 2009. Ik gok een daling van 10+ procent
2009 hadden de meeste winkels nog stijging...
Ja ik wil de cijfers van 2009 wel eens zien. 2008 was een prima jaar maar dat was allemaal nog voordat de crisis echt begon te spelen. Weer een zelfingezonden positief spambericht van coolblue zo te zien, niks nieuws. doen ze vaker.
Ik begrijp niet, waar jullie je druk om maken, niet iedereen blijft stil zitten, zoals jullie waarschijnlijk wel doen. Ik geloof best dat ze er geen last van hebben, wij tevens ook niet. En ja wij plussen wel ten opzichte van 2008
Met de huidige prijzen op internet zal ook Coolblue het zwaar hebben tegenwoordig. De prijzen die ze hanteren op dit moment kunnen niet tippen aan de meeste online concurrenten. Coolblue is steeds meer richting een ouderwetse retailer geschoven, hetgeen voordelen biedt maar ook zeker in uiting zal komen in hun omzetcijfers over 2009. Bovendien heb ik mijn twijfels over de liquiditeit van dit bedrijf nadat Dixons onverwachts de koop van dit bedrijf heeft afgeblazen.
Niet zo negatief. Als Coolblue een dergelijk bericht uitstuurt mag je er van uitgaan dat het correct is. Jammer dat ze inderdaad geen cijfers over het 1e halfjaar 2009 er meteen bijzetten. Dan had je echt conclusies mogen trekken. Nu is het inderdaad een "feel good bericht". Vaarwinkel groeit ook, maar merkt wel een afname van de groei. Ik heb de cijfers van de 1e 2 kwartalen van 2007, 2008 en 2009 vergeleken. Omzet zat in 2007 op 100%, 2008 op 186% (!) en in 2009 op 223% (+19% ten opzichte van 2008). Wat betreft aantal bestellingen is de groei iets minder hard gelopen (100 - 203 - 205 (+6%)), waaruit je kan afleiden dat de gemiddelde ordergrootte wel is toegenomen. Of de afname van de groei het gevolg is van de crisis, toegenomen concurrentie of een trend in ons marktsegment ? Waarschijnlijk een combinatie van factoren. Benieuwd wat de 2e helft van 2009 gaat brengen.