Twinkle | Digital Commerce

Coolblue: ‘We willen dat Duitsland in 2029 onze grootste markt is’

2024-10-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

De ambities van elektronicawebshop Coolblue bij onze oosterburen zijn groot. Over 5 jaar, in 2029 dus, moet Coolblue ‘een Duits bedrijf zijn’, waarbij het grootste gedeelte van de omzet in die markt wordt behaald.

Dat vertelde ceo en medeoprichter Pieter Zwart vandaag tijdens Shopping Today, in DeFabrique in Utrecht. Coolblue, dat zelf al langere tijd actief is in Duitsland, kondigde enkele maanden geleden een forse investering in die markt aan, waarbij de komende jaren 36 winkels en 9 bezorgdepots worden geopend. De benadering in Duitsland zal ongeveer hetzelfde zijn als die we gewend zijn in Nederland, zo gaf Zwart aan. Waarbij uiteraard ingezet wordt op de klantreis en het ontzorgen van de klant.

‘Wij zijn niet “the everything store”', benadrukte Zwart meerdere malen tijdens zijn keynote. Wel wordt Coolblue steeds meer een wasmachineverkoper. Inmiddels is witgoed goed voor 19 procent van de totale verkopen. ‘Je begint als bezorgbedrijf, maar wordt daarnaast ook steeds meer een afvalverwerker’, aldus Zwart. ‘Inmiddels wordt 55 procent van al het witgoed dat in Nederland wordt opgehaald, door ons opgehaald. 8 procent van die wasmachines die worden opgehaald, krijgt een tweede leven. De rest wordt gerecycled.’

Zwart benadrukte dat Coolblue ‘elke onderdeel van de klantreis heeft doorgeengineerd’. Bijvoorbeeld bij de levering van zware producten – zoals wasmachines – worden bezorgers speciaal opgeleid om de wasmachines niet alleen te bezorgen en installeren, maar ook het uithangbord van het bedrijf te zijn. Datzelfde geldt ook voor CoolblueFietst, de fietsbezorgdienst van Coolblue. ‘De NPS van fietsbezorging bij ons is erg hoog. Bezorgers bellen je op als je niet thuis bent en zorgen dat het bij de juiste buren ligt. Dat stukje is erg belangrijk.’