Twinkle | Digital Commerce

Persoonlijke gidsen CityZapper ook onder whitelabel

2017-11-08
170129
  • 1:56

CityZapper biedt gebruikers voortaan de mogelijkheid een gepersonaliseerde stedengids samen te stellen en te laten printen. Het reisplatform gaat de dienst ook als whitelabel aanbieden aan touroperators en andere geïnteresseerde partijen.

Dat laat oprichter Christian Clerx weten aan Twinkle. Hij startte CityZapper acht jaar geleden en vulde de site met tips van een nog altijd groeiend netwerk van spotters. ‘Samen met onze redactie zorgen die voor de unieke content. Daar trekken we bezoekers mee, waar weer adverteerders op afkomen.’

Shoppen, musea, restaurants
Om een stedengids samen te stellen moet een gebruiker op Cityzapper.nl/reisgids een bestemming selecteren uit een lijst met wereldsteden. Op basis van vertrekdatum, geslacht, leeftijd en de ‘interessemix’, worden tips voor het boekje geselecteerd. ‘Die interessemix wordt bepaald door het relatieve gewicht dat de gebruiker geeft aan shoppen, musea, restaurants, evenementen et cetera’, legt Clerx uit. ‘Overigens hebben we heel veel tips in onze database die niet op onze site staan, maar wel in de gidsen worden meegenomen.’

De stedengidsen (preview hier) zijn standaard voorzien van informatie over de vervoersmogelijkheden en de geschiedenis van een stad. De glossy cover wordt gepersonaliseerd en ook elders in de gidsen kunnen eigen foto’s of teksten worden toegevoegd.

Advertentieplekken
CityZapper heeft de module voor de stedengids zelf ontwikkeld en laat het printingon demand­-gedeelte over aan drukkerij Quantes in Rijswijk. In de opstartfase houdt CityZapper alleen een kleine marge over aan de gidsen die het via zin site verkoopt. De inkomsten moeten omhoog gaan door advertentieplekken in de gids te verkopen. Clerx: ‘Het mooie is dat we ook die kunnen personaliseren. Zo kan een bank schrijven: “Mijnheer Clerx, weet u dat u in Barcelona ook gewoon terecht kunt bij ABN Amro?”, om maar wat te noemen.’

Clerx benadrukt dat de tips in de reisgidsen geen van alle commercieel zijn: ‘Dat zal ook niet veranderen.’

Touroperators of vliegtuigmaatschappijen
CityZapper wil zijn nieuwe service ook als whitelabel laten gebruiken door andere partijen. Clerx: ‘Denk daarbij bijvoorbeeld aan touroperators of vliegtuigmaatschappijen. Zij kunnen hun klanten de mogelijkheid bieden reisgidsen samen te stellen over hun bestemmingen.’

De gepersonaliseerde reisgidsen van CityZapper kosten gemiddeld zo’n 12,95 euro. Daar komt vervolgens nog tenminste 3,95 euro bovenop: ‘Al met al een prima bedrag om te besteden aan een persoonlijk cadeau’, vindt Clerx. ‘Voordeel is dat de gidsen helemaal up-to-date zijn als ze worden bezorgd, tot en met de prijzen en openingstijden van musea. Kom daar maar eens om bij traditionele reisgidsen.’