De eerste dag van de Webwinkel Vakdagen 2009 zit er op. Een mooie dag waarop we honderden webwinkeliers op onze stand spraken. Wat viel dit jaar op?
Het percentage bezoekers op onze stand dat al een webshop heeft, maar verder wil professionaliseren was hoog. Ten opzichte van vorig jaar waren er veel mensen met verstand van zaken die hun shop willen verbeteren.
Aandacht voor SEO
Was vorig jaar de zoekmachinevriendelijkheid van webshops een thema dat we zelf aansneden, nu vroegen de bezoekers er meestal zelf om. Steeds meer webwinkeliers voelen zich door de zoekmachine-onvriendelijkheid van hun huidige webshop genoodzaakt om over te stappen naar gezonde shops zonder frames, zoekmachinevriendelijke url's en sitemaps die automatisch gegenereerd worden etc.
Meer kennis over marketingtools
Vorig jaar waren er nog veel mensen verrast dat kortingsvouchers, upsell tools, aflopende aanbiedingen etc. mogelijk waren. Dit jaar vroegen mensen er om. Ook de standaard datafeeds voor prijsvergelijkers lijken dit jaar te gaan boomen.
Vaker koppelingen met fulfilmentbedrijven
Spraken vorig jaar bij ons op de stand nog maar weinig mensen over het uitbesteden van fulfilment, dit jaar hoorden we dat steeds meer. De doorgroeiende webwinkelier wil zich vaak niet langer bezig houden met inpakken, maar wil zich richten op marketing en inkoop.
Veel internationaliseringsplannen
Opvallend veel mensen spraken de ambitie uit, om ook buiten Nederland te verkopen. Een slimme zet als je je webshop en operatie op orde hebt. Er zijn immers 80 miljoen Duitsers, 60 miljoen Fransen en maar 16,9 mln Nederlanders.
Kortom, het viel me op dat een flink aantal webwinkeliers bezig is met een professionaliseringsslag. Wat mij betreft goed nieuws voor de sector!
Webwinkel Vakdagen - wat viel op?
2009-01-29T09:27:00
2016-06-03
170128
Er zijn inderdaad 80 miljoen Duitsers en 60 miljoen Fransen. Maar zouden er in die landen niet evenredig veel webshops zijn? Dat is iets wat veel Nederlanders vaak vergeten volgens mij.
@kim - dat is een goede vraag! Eigenlijk 4 deelantwoorden: 1) Natuurlijk is er locale concurrentie. Maar ik denk dat je voor jouw specifieke sector eens rond moet surfen en kijken hoeveel directe concurrenten je hebt. Het zal soms erg meevallen.
2) Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat als je 100 webshops hebt, iedereen exact 1% marktaandeel heeft. Hoe kan jij er voor zorgen dat je meer pakt dan je concurrent?
3) Tenslotte is het volgende het overwegen waard: Als ik jouw redenering volg en concludeer dat er evenredig veel webshops aan het aantal inwoners zijn, dan kan je dus in Duitsland net zoveel omzet halen als in Nederland. Dat is dus een verdubbeling van je huidige omzet!
4) Tenslotte, mijn ervaring bij een aantal van onze klanten die zich serieus op de grote Duitse markt richten is dat ze daar een hogere omzet kunnen halen dan in Nederland.
Internationaliseren is voor ons de makkelijkste stap geweest om de omzet te vergroten. Wij verkopen telegrammen (o.a. via http://www.telegram.nl) en daar is niet veel concurrentie, ook niet in het buitenland. Dus daarmee kun je zonder al te veel moeite een grote omzetgroei mee bewerkstelligen. Internationaal gaan is dus een goede tip!
Zijn er ergens links te vinden die tips geven bij het internationaal gaan van een webwinkel? Het lijkt me best interessant voor mijn webwinkel, http://www.iphonecompleet.nl, de eerste stap is gezet met een PSP die ook Duitse, Franse en Belgische betaalmethodes ondersteunt, maar nu de daadwerkelijke aanpak van het verhaal. Met een internationale domeinnaam ben je er niet, er zal meer bij komen kijken, hoe verover je die markt, bijvoorbeeld om te beginnen eerst eens België. Als iemand daar goede tips voor heeft, zou ik die graag lezen.
Volgens mij is er een bedrijf die je hiermee kan helpen. Salesupply heb ik gesproken en die doen dit allemaal.
@stephanie: neem eens contact op. Wellicht kunnen we je verder helpen.
@Stephanie. Ben je lid van Thuiswinkel? Maak eens kennis met de werkgroep Internationaal van Thuiswinkel.org. Daar hebben we het over dit soort zaken.
@stephanie. Je zou eens kunnen kijken op Imasters.nl, zij hebben ervaring in het begeleiden van webwinkels met internationale ambitie.
Voor ik het vergeet! Je kunt ook een subsidie krijgen als je gaat internationaliseren. Meer info vind je in mijn artikeltje hier: http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?navid=3&id=11848