Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel Vakdagen - wat viel op?

2016-06-03
170128
  • 1:14

De eerste dag van de Webwinkel Vakdagen 2009 zit er op. Een mooie dag waarop we honderden webwinkeliers op onze stand spraken. Wat viel dit jaar op?

Het percentage bezoekers op onze stand dat al een webshop heeft, maar verder wil professionaliseren was hoog. Ten opzichte van vorig jaar waren er veel mensen met verstand van zaken die hun shop willen verbeteren.

Aandacht voor SEO
Was vorig jaar de zoekmachinevriendelijkheid van webshops een thema dat we zelf aansneden, nu vroegen de bezoekers er meestal zelf om. Steeds meer webwinkeliers voelen zich door de  zoekmachine-onvriendelijkheid van hun huidige webshop genoodzaakt om over te stappen naar gezonde shops zonder frames, zoekmachinevriendelijke url's en sitemaps die automatisch gegenereerd worden etc.

Meer kennis over marketingtools
Vorig jaar waren er nog veel mensen verrast dat kortingsvouchers, upsell tools, aflopende aanbiedingen etc. mogelijk waren. Dit jaar vroegen mensen er om. Ook de standaard datafeeds voor prijsvergelijkers lijken dit jaar te gaan boomen.

Vaker koppelingen met fulfilmentbedrijven
Spraken vorig jaar bij ons op de stand nog maar weinig mensen over het uitbesteden van fulfilment, dit jaar hoorden we dat steeds meer. De doorgroeiende webwinkelier wil zich vaak niet langer bezig houden met inpakken, maar wil zich richten op marketing en inkoop.

Veel internationaliseringsplannen
Opvallend veel mensen spraken de ambitie uit, om ook buiten Nederland te verkopen. Een slimme zet als je je webshop en operatie op orde hebt. Er zijn immers 80 miljoen Duitsers, 60 miljoen Fransen en maar 16,9 mln Nederlanders.

Kortom, het viel me op dat een flink aantal webwinkeliers bezig is met een professionaliseringsslag. Wat mij betreft goed nieuws voor de sector!