Twinkle | Digital Commerce

Google Adwords: laat je niet gek maken!

2017-05-26
168130
  • 1:29

Een van de bestlopende webwinkels die niet in de Twinkle100 staat, is Google Adwords. O, o, wat hebben we daar een geld aan uitgegeven. Echter, sinds we gestopt zijn met Adwords, breekt de omzet van mijnWinkel.nl nieuwe records. Sterker nog: de kredietcrisis levert ons meer op, omdat bedrijven op zoek gaan naar doe-het-zelf-diensten op internet.

Ik heb meerdere mensen gesproken die veel geld aan Google Adwords hebben uitgegeven en daar niet tevreden over zijn. Vaak voelen ze zich verplicht om mee te doen. ‘Iedereen doet het toch?’ Het lijkt ook spotgoedkoop: vijf cent per klik. Dus je bent gek als je het niet doet. Maar voor je het weet, jaag je er duizenden euro’s doorheen, en krijg je een erg nare smaak in je mond. Omdat iedereen tegen elkaar opbiedt, kan die vijf cent namelijk oplopen tot enkele euro’s per klik. De enige die daarbij wint, is Google.

Hoe gek moeten we worden met z’n allen? Je schrikt je achteraf vaak te pletter van al die enorme afschrijvingen. Google heeft je creditcard en blijft automatisch incasseren. En als je je afvraagt wat het nou precies heeft opgeleverd, is het resultaat vaak negatief. Klikt de concurrent soms stiekem op jouw dure advertenties?

Bij Google Adwords moet ik altijd denken aan de UMTS-veiling van de overheid; de telecombedrijven liepen als kippen zonder kop achter elkaar aan en betaalden schandalige bedragen. De overheid was, net zoals Google bij Adwords, de lachende derde. Google Adwords is geheel geoptimaliseerd om de winst van Google zo hoog mogelijk te laten zijn, en zo haalt Google miljarden per maand binnen. Ik heb bedrijven gezien met slechte sites en de meest onmogelijke domeinnamen, die flink adverteren via Google Adwords. Dat is een makkelijke manier van geld uitgeven, maar wel erg dom. Zorg altijd op de eerste plaats dat je website perfect is. Misschien wil iemand die bedrijven eens wakker schudden?

Deze column verscheen eerder in Twinkle 01-2009