Twinkle | Digital Commerce

TikTok: ‘Succesvol zijn op ons platform vergt andere vorm van creativiteit van ondernemers’

2024-01-24
1000562
  • [nieuws]
  • 2:02

Socialmedia platform TikTok is ongekend populair onder jongeren. Voor online ondernemers liggen legio kansen. ‘Maar je moet er voor gaan zitten en je strategie erop aanpassen.’

Dat was – onder andere – de boodschap die Bastian Verhulst, Country Manager Global Business Solutions Benelux bij TikTok, het aanwezige publiek meegaf tijdens zijn presentatie op de Webwinkel Vakdagen. TikTok is serieus over de Nederlandse markt, en investeert in verschillende middelen waarmee bedrijven aan de slag kunnen. Zo zijn er recent in feed ads en video shopping ads geïntroduceerd. Met die laatste kunnen webwinkeliers producten linken in TikTok-video’s.

TikTok is voor webwinkeliers die een jonge doelgroep willen bereiken een ideaal kanaal, aldus Verhulst. Vooral in de leeftijdscategorie 18 tot en met 25 is de app populair, hoewel dat steeds verder opschuift omdat het platform vaker gevonden wordt door nieuwsmedia en andere platforms die een andere doelgroep aantrekken. Doordat het platform zo populair is, kan ook worden geschermd met grote cijfers; 5,7 miljoen unieke bezoekers, 19,7 miljoen ‘creations’ per maand, en gebruikers kijken gemiddeld meer dan 90 minuten per dag naar TikTok video's.

Het jonge publiek maakt daarnaast steeds vaker gebruik van TikTok als verkoopkanaal. Exacte cijfers over Nederland werden niet gedeeld, maar om een voorbeeld te geven: de hashtag #tiktokmademebuyit leverde wereldwijd al 67 miljard views op. De gebruikers wijzen elkaar op interessante producten, dat levert verkopers weer inzichten op, en zorgt voor een #infinityloop.

Aanpassing nodig

Maar om succesvol te worden op TikTok, moeten ondernemers zich wel aanpassen aan het platform. ‘Hetzelfde doen als een YouTube-video of Instagram-reel werkt niet op TikTok’, aldus Verhulst. ‘Je moet er voor gaan zitten en je strategie op aanpassen.’ De country manager gaf ook enkele essentiële tips: ‘Blijf weg van filters en gadgets, richt je op het creëren van authenticiteit, film verticaal, film in hoge resolutie en houd rekening met geluid.’ Dat laatste is belangrijk voor het platform, een TikTok-filmpje zonder geluid is eigenlijk een no-go.

Een andere interessante ontwikkeling bij TikTok: het platform neemt onder de jonge doelgroep steeds vaker de rol van zoekmachine over. Volgens Verhulst verkiest 40 procent van Gen Z inmiddels TikTok boven Google als zoekmachine. Omdat TikTok zelf de eigen data beheert, levert dat weer voordelen op voor marketeers om campagnes te bedenken en een doelgroep te targeten.

TikTok investeert de komende tijd verder in e-commerce. De TikTok Shop, die eind vorig jaar in Amerika werd gelanceerd, staat ook hoog op het verlanglijstje in Nederland. Een exacte datum kon Verhulst daar echter niet op plakken.