Twinkle | Digital Commerce

Waarom q-commerce ook voor Plus interessant is

2022-06-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

Het gaat deze dagen tijdens de Webwinkel Vakdagen veelal over de opkomst van flitsbezorging. Zo ook bij Plus. De supermarkt denkt in te kunnen spelen op de trend, mede vanwege de indeling van de eigen e-commerce.

Dat stelde Stephan Bosman, head of e-commerce van Plus in zijn presentatie op de vakbeurs, die deze week in Utrecht plaatsvindt. ‘Het is een interessante ontwikkeling, en we kijken hoe het zich verder ontwikkelt.’ Volgens Bosman kan flitsbezorging, of q-commerce, een flink stuk pakken van de taart van online boodschappen. ‘Maar niet op de manier zoals het nu gaat.’

Hoe dan wel? Plus denkt dat de eigen filialen een belangrijke rol kunnen spelen in het aanbieden van q-commerce. De supermarkt, die sinds de fusie met Coop middenin de ombouw van filialen zit, bezit straks over zo’n 550 winkels in Nederland. Omdat de huidige e-commerce al vanuit die winkels wordt geregeld, ligt het voor de hand dat de supermarkt diezelfde winkels straks verder in gaat zetten als mini dc’s. ‘We zien met ons storepick model veel mogelijkheden om de behoefte van q-commerce in te vullen’, vervolgt Bosman: ‘Alles wordt geregeld vanuit de winkel, de ondernemers van die winkel zijn verantwoordelijk voor hun eigen deel e-commerce, inclusief de risico’s die daarbij horen.’

Volgens Bosman merkt Plus nu al dat de e-commerce per winkel toeneemt. Zo openen sommige winkels al om vier uur ’s ochtends of zijn tot elf uur ’s avonds open. ‘Niet om klanten te bedienen, maar om orders te picken.’ Die online groei wordt deels aangezwengeld door de ontwikkelingen in de markt, maar ook omdat het bedrijf erin blijft investeren. Zo kunnen klanten sinds kort de route van de bezorger volgen. Zeker niet nieuw maar volgens Bosman helpt het wel bij het stuwen van het online kanaal en een stijging in de NPS.