Twinkle | Digital Commerce

Albert.nl werkt efficiënter dankzij vraagsturing

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 2:27

Albert.nl is in staat de vraag van consumenten te beïnvloeden door de afleverkosten te variëren. Door die kosten voor onpopulaire aflevertijden te verlagen, heeft de bezorgservice van Albert Heijn de pieken kunnen afvlakken. Albert.nl is de sterk groeiende bezorgservice van de webwinkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. De afgelopen jaren groeide het aantal orders met zo'n 30 procent per jaar, en ook voor dit jaar verwacht het bedrijf groei.

Vraag beïnvloeden
Volgens Niels Agatz van de Erasmus Universiteit zijn webwinkels zoals die van het AH-concern prima in staat de vraag van consumenten te beïnvloeden. Daarmee doelt Agatz vooral op de vraag met betrekking tot het tijdstip waarop de boodschappen afgeleverd worden.

'Webwinkels zijn in staat snel het aanbod van hun producten of diensten en de bijbehorende prijzen wijzigen. Daarnaast hebben ze veel data over hun klanten, die hun in staat stelt goede beslissingen te nemen', aldus Agatz.

Tijdslots
De vraag sturen kan door te spelen met de tijdslots voor het afleveren van de boodschappen. Door voor een afgelegen dorpje op het platteland slechts één tijdslot per dag aan te houden, kan worden voorkomen dat Albert.nl twee keer op een dag die rit moet maken.

Voor stedelijke gebieden kan het juist aantrekkelijk zijn om veel tijdslots in te stellen, zodat niet alle Albert.nl-auto's op het zelfde moment de stad in moeten.

Bezorgkosten
Een andere methode is het variëren van de bezorgkosten, die de klant aan Albert.nl dient te betalen. Door voor onpopulaire tijdslots lagere en voor populaire tijdslots hogere bezorgkosten te hanteren, kunnen klanten verleid worden om vaker voor de onrendabele uren te kiezen.

Het beïnvloeden van de vraag kan zowel statisch als dynamisch plaatsvinden. Statisch betekent dat het aantal tijdslots en de bezorgkosten eenmalig worden vastgesteld. Dynamisch houdt in dat de tijdslots en de prijzen pas worden vastgesteld als bekend is uit welk postcodegebied de klant komt.

Lunchtijd
Albert.nl heeft vooral succes gehad met het statisch aanpassen van de bezorgkosten. Aanvankelijk koos maar zo'n 7 procent van de klanten ervoor om de boodschappen tijdens lunchtijd tussen 12.00 en 14.00 te laten bezorgen. Zo'n 22 procent koos voor het tijdslot tussen 9.00 en 11.00 uur.

Door voor lunchtijd een tarief van 4,95 euro en voor het begin van de ochtend 7,95 euro te hanteren, zijn de pieken volledig afgevlakt. Daarna koos 14 procent voor het tijdslot tussen 12.00 en 14.00 uur en nog maar 12 procent voor 9.00 tot 11.00 uur.

Dc beter benutten
Het effect van de differentiatie in bezorgkosten was groter dan Albert.nl had verwacht. 'Door de pieken af te vlakken, is Albert.nl in staat de dc's veel beter te benutten. Vroeger moesten op vrijdagavond bijvoorbeeld extra huurauto's worden ingezet om aan de vraag te voldoen. Het uitvlakken van die piek zorgt voor kostenbesparing', aldus Agatz.

In Amerika en Engeland gaan webwinkels nog een stuk verder met het beïnvloeden van de vraag. Peapod.com geeft zijn klanten korting om een bepaald tijdslot vol te maken. Ocado.com toont groene bestelauto's bij de tijdvensters dat de chauffeur toch al in de buurt is. Het werkt, consumenten kiezen dan vaker voor zo'n tijdslot.

Bron: Logistiek.nl