Twinkle | Digital Commerce

Virtuele kleding stimuleert verkoop

2017-05-26
  • 2:26

Een van de succesfactoren voor internetsites is 'sensory stimulation'. Dat wil zoiets zeggen als de mogelijkheid om het product te zien, horen, proeven of ruiken. Oftewel het gebruik van plaatjes, video's en geluid om de gebruiker een beter of completer beeld te geven van het product. Voor kledingbedrijven is dit vanzelfsprekend erg belangrijk. Op dit moment zijn er diverse inspirende voorbeelden van retailers die hiermee experimenteren.

Kohl in Stardoll.com
De Amerikaanse winkelketen Kohl, met 975 fysieke vestigingen, lanceerde een nieuwe kledinglijn die uitsluitend te koop is op Stardoll.com, een virtuele ontmoetingsplaats voor tieners. Zij kunnen met Stardollars virtuele kleren kopen. In de eerste zestien dagen trok de virtuele boetiek 2,2 mln bezoekers en werd er 1,8 mln keer iets verkocht! Doel is de kinderen bekend te maken met de kleren van Kohl en ze op die manier te verleiden ook in de fysieke winkel te komen kopen. Ook K-Swiss en Eberjey lanceerden recent een virtuele collectie in There.com, en Sears opende een virtuele boetiek op Zwinky.com. Volgens Sears trok de boetiek al 750.000 bezoekers en werden er 850.000 virtuele kledingstukken verkocht. K-swiss gaat in 2009 15% van haar marketingbudget op internet uitgeven.

iFashion scant je body in de winkel
iFashion is een samenwerking tussen de Shinsegae Department Store en de Konkuk Unversity. In de iFashion store op de zesde verdieping van Shinsegae kan je in 10 seconden je body laten scannen. Vervolgens wordt er een 3D avatar gemaakt die je te zien krijgt op een groot scherm zodra je de scanruimte verlaat. Wanneer ze de rfid-tag op een kledingstuk scannen verschijnt dit vervolgens op de avatar. De bedoeling is dat de avatar ook online beschikbaar komt.

Schoenen passen op 3Dfoot.com
Klanten van 3dfoot.com kunnen in warenhuizen hun voeten laten scannen. De data worden online bewaard. Wanneer je vervolgens de online shop binnenkomt, kan je je profiel oproepen en de schoenen virtueel passsen. Ook hier geldt weer dat dankzij de scan het risico van een miskoop wordt verkleind.

Zoek een profiel op MyvirtualModel
Op Myvirtualmodel.com kunnen bezoekers hun eigen model samenstellen uit een groot aantal standaard componenten. Peren zien er immers anders uit dan appels. Wanneer je dat eenmaal gedaan hebt, kan je je profiel bewaren en kleren passen. Myvirtualmodel werkt ondermeer samen met H&M, Adidas en Speedo. Je kan modellen van deze bedrijven passen op je zelf gemaakt avatar.

Het fascinerende van deze ontwikkelingen is dat er steeds meer hybride modellen komen van de fysieke en online wereld. Eerst in de fysieke wereld je lichaam scannen en dan online kopen. Eerst online met H&M poppen spelen, en dan offline kopen. De offline winkel binnenkomen, je body laten scannen, en dan een lijst meekrijgen welke modellen spijkerbroeken je wel passen. Vervolgens is het de uitdaging om dit soort voorbeelden te vertalen naar andere branches, in de wetenschap dat sensory stimulation in alle branches een positief effect heeft op de online conversie ...