Twinkle | Digital Commerce

Wie komen er in mijn webwinkel?

2017-05-26
170130
  • 2:33
Wie zijn de bezoekers van jouw webwinkel? Is dit ook werkelijk de doelgroep die je voor ogen hebt met je marketing inspanningen? Het is niet erg dat er consumenten op je webwinkel komen die alleen maar rond kijken, vooral niet wanneer er ook een fysieke winkel is. Wel is het interessant om te weten of de consumenten die jouw webwinkel komen, aansluiten bij het beeld dat de organisatie heeft van de doelgroep. Vooral wanneer er marketingmiddelen, zoals Search marketing, ingezet worden om meer bezoek naar de website te leiden, is het interessant te weten voor wie er wordt betaald.
 
Het meest efficiënt is om advertentie-inspanningen alleen op consumenten te richten die binnen de gedefinieerde doelgroep vallen. Helaas is demografische segmentatie bij Search Engine Advertising nog niet mogelijk in Nederland. Het enige platform dat deze mogelijkheid op dit moment voor search biedt is Microsoft AdCenter, maar helaas is dit onderdeel nog niet live in Nederland. Google heeft wel demografische segmentatie gelanceerd, maar dit werkt alleen voor bepaalde sites uit Google’s inhoudsnetwerk.
 
Toch is het in Nederland al mogelijk om een beeld te krijgen van de leeftijd en het geslacht van de bezoekers die via search naar de website worden geleid. Dit kan door Microsoft AdCenter Analytics. Met dit pakket is het onder andere mogelijk om demografische data aan de webstatistieken te koppelen.
 
Op basis van Windows Live profielen bepaalt Microsoft de leeftijd en het geslacht van een bezoeker. Het is niet mogelijk om van alle bezoekers de demografische variabelen te achterhalen, omdat niet iedereen een Windows Live profiel heeft. Iedereen die van Windows Live Messenger, Hotmail, en Live Spaces gebruik maakt, heeft een profiel. Dit profiel is niet door iedereen ingevuld, maar leeftijd en geslacht zijn de variabelen die vaak wel naar waarheid ingevuld worden. Volgens schattingen is van 10 tot 20 procent van de bezoekers van een website de leeftijd en het geslacht te achterhalen. Bij voldoende verkeer is dit percentage voldoende om een goed beeld te vormen van de bezoekers die via search naar de website geleid worden.
 
Het is niet mogelijk om met een Nederlandse Search Engine Advertising campagne alleen bezoekers naar de webwinkel te leiden die voldoen aan de demografische variabelen van de doelgroep. Deze informatie is vooraf niet beschikbaar en niet van iedere bezoeker kunnen de demografische variabelen vastgesteld worden.
 
Wel is het mogelijk om achteraf voor iedere verkeersbron de demografische gegevens te bekijken. Dit kan voor verschillende zoekmachines en voor verschillende zoektermen. Op deze manier kan voor zoektermen met voldoende volume worden bepaald of deze de juiste doelgroep naar de website toe leiden. Dit is uiteraard ook te zien aan de bestellingen, maar aan gezien veel consumenten het internet nog voornamelijk gebruiken als oriëntatiemiddel kan dit extra inzicht zeker waardevol zijn. Zoektermen die minder bezoek uit de doelgroep naar de website leiden, kunnen een lager bod krijgen. Zoektermen die geen bezoekers uit de doelgroep naar de website leiden, kunnen verwijderd worden zodra er genoeg data beschikbaar zijn om dit te kunnen bepalen.
 
Met behulp van Microsoft AdCenter Analytics kan meer inzicht verkregen worden in wie de bezoekers van de webwinkel zijn en of het beeld dat een organisatie van de doelgroep heeft klopt. Daarnaast kunnen de data gebruikt worden om de kwaliteit van het verkeer naar de website te verbeteren. Weer een mogelijkheid om de ROAS (Return On Advertsing Spending) voor Search Engine Advertising te verhogen.