Het Nederlandse kledingmerk Oilily heeft de virtuele deuren van een webwinkel geopend. Opvallend is dat behalve artikelen uit de nieuwste collectie, ook afgeprijsde items uit vorige collecties te koop worden aangeboden.
Nederland heeft de primeur wat betreft een Oilily-webwinkel. In november volgen andere Europese landen waar het bedrijf actief is en het is de bedoeling dat Amerikaanse Oilily-kopers vanaf het voorjaar online terecht kunnnen.
Oilily heeft een aantal moeilijke seizoenen achter de rug, bevestigt corporate marketing manager Marcel Dekker: 'Maar het bedrijf zit weer in de lift. We hebben een rebranding achter de rug, een nieuwe creatief directeur en de eerste geluiden over de najaarscollectie zijn erg goed.'
Hetzelfde zegt Dekker over de webwinkel, die op 1 augustus live ging. Oilily heeft 17 fysieke winkels in Nederland. Het aantal multibrandstores waar het merk te koop is, bedraagt een veelvoud daarvan. 'We hebben retailers van tevoren laten weten dat we de stap richting webverkoop gingen maken. Dat heeft vrijwel geen wrijving opgeleverd. Ten eerste omdat we zelf natuurlijk al fysieke winkels hebben en ten tweede omdat onze kleding via andere partijen ook al online wordt aangeboden.'
Oilily biedt de kleding in de webshop aan tegen exact dezelfde prijzen als die in de eigen stenen winkels worden gerekend. Bij een bestelling boven de 150 euro hoeft de webshopper geen verzendkosten te betalen. Volgens Dekker moet de webwinkel zich in de top-3 van Oilily's omzetrijkste verkooppunten kunnen nestelen.
Op Shop.oilily.nl is ook een zogenoemde Factory Outlet te vinden, waar kleding, tassen en accessoires uit oude collecties tegen korting te koop zijn. Dekker daarover: 'Offline werken we ook met outlet stores, dus waarom niet online? Bovendien heeft Oilily een traditie van doorgeven; de meeste kledingstukken worden in de loop der tijd door meerdere mensen gedragen. Ook de outlet store heeft als doel Oililiy voor brede groepen mensen toegankelijk te maken.'
Ik blijf het een vreemd gegeven vinden dat sommige kledingwebwinkels koopsuggesties aan de hand van voorkeuren van andere klanten geven. Ook Oilily doet dit met de "Liefhebbers van dit product waren ook geinteresseerd in" functie.
Dit systeem werkt prima op sites als Bol.com en Amazon, maar naar mijn mening niet bij mode. Voor veel mensen is kleding een uitdrukking van hun persoonlijkheid, iets waarmee ze zich willen onderscheiden van anderen. Ze willen juist NIET kopen wat andere klanten ook hebben gekocht, of in ieder geval niet dezelfde setjes kleding.
Voor veel vrouwen is toch weinig erger dan er op een feestje achter komen dat iemand anders dezelfde outfit draagt? Of zit ik er totaal naast dames?
Misschien overschat je de creativiteit van je sexegenoten. De Wehkampgids bijvoorbeeld is sinds mensenheugenis een grote koopsuggestie. Een bepaalde jumper wordt daar aangeboden in diverse combinaties. En een broek met trui A, B of C. Kennelijk werkt dat?
Dat is wat anders. Een combinatie aanbieden is wat anders dan iets aanbieden omdat ' anderen' dat ook kochten. En MArtin, een 'jumper'????
Helemaal gelijk heb je Mirjam. Avant la lettre. Maar Oilily gebruikt het helemaal niet als "wat anderen kochten". Dat maken ze je wijs. Ik heb 't geprobeerd: als je een paar keer achter elkaar op hetzelfde kledingstuk klikt zie je telkens een ander 'advies'. Maar mooi nix niet 'door anderen gekocht', gewoon een random plaatje uit hun aanbod! Ik noem dat een suggestie. Of reclame. Er zijn meer shops die dit soort 'door anderen gekocht' tooltjes hebben, maar ik geloof 't nooit. Zoals Oilily 't lijkt te doen kan iedereen 't, kost nix aan software. Oh ja ... jum�·per (dem; jumpers): damestrui (volgens van dale)
Wat Mirjam zegt. Ik ben niet tegen koopsuggesties in het algemeen, maar tegen suggesties aan de hand van andere bezoekers. Noem het liever: 'Suggesties', 'Bijpassende artikelen', 'Artikelen met vergelijkbare eigenschappen' etc. Dit geeft het (onbewuste) idee dat de 'mode-experts' van Oilily de suggesties hebben verzonnen (net als bij Wehkamp).
Mijn favoriete online t-shirt shop, Fresh Cotton, doet ook al heel lang aan 'Andere klanten die dit kochten, kochten ook'. Dit terwijl een van hun USP's is: exclusieve t-shirts in gelimiteerde oplagen. Welke Fresh Cotton klant wil precies dezelfde combinatie aan exclusieve shirts als andere klanten? Ik in ieder geval niet.
Overigens ben ik geen seksegenoot van Mirjam. Met mijn unisex naam wordt die aanname online echter vaker gemaakt, dus ik vergeef het je Martin ;-)
Thanx Jipsa. Maar hoe het ook zij, wat Oilily doet zie ik nog te weinig: dat je bij de kassa nog een suggestie krijgt. Dat kan intelligent, dmv gebruikersprofielen, maar het kan ook recht-toe-recht-aan zijn. Gewoon een plaatje van een willekeurig artikel laten zien. Random opgehaald uit de database. Is eenvoudig te maken. Zoals bij de supermarkt: bij de kassa staan daar ook altijd nog artikelen. Zelfs als maar 5% van je kopers toch nog even op dat plaatje klikt en het koopt, is dat toch mooi meegenomen?
Geeft Oilily bij de kassa ook suggesties? Ik heb even op 'bestel nu' gedrukt om dit te bekijken, maar bij het invullen van mijn gegevens ben ik afgehaakt.
Of bedoel je de suggesties op de productpagina's? Ik ben het met je eens dat dit extra verkopen kan opleveren. Zo lang je als kledingwinkel dus geen 'andere klanten' in de omschrijving noemt ;-)
Ik heb 't er even met m'n vriendin over gehad, zij is ervaringsdeskundige. Inderdaad, ze zou niet kopen. Als er bij een zwarte jurk ook zwarte schoenen gesuggereerd worden als 'combinatieidee' wel, maar niet als daarbij staat "dat andere vrouwen die deze jurk kochten ook deze schoenen kozen".
Mijn vriendin hetzelfde verhaal :-)