Twinkle | Digital Commerce

Habbo.nl: vier euroton per maand aan virtuele goederen

2017-05-27
171129
  • [nieuws]
  • 1:18

Het virtuele hotel Habbo haalt 85 procent van zijn inkomsten uit de verkoop van virtuele goederen. Gemiddeld besteden Nederlandse tieners voor 'ongeveer een bioscoopkaartje per maand'.

Dat zei countrymanager Mark Stockx gisteren tijdens het Nima-congres in het Amsterdamse theater De Meervaart.

950.000 unieke bezoekers

Iedere maand trekt Habbo.nl niet minder dan 950.000 unieke bezoekers. Van die groep geeft ongeveer 6 procent geld uit om zijn avatar op te leuken, verduidelijkt Stockx na zijn presentatie aan Twinkle. Hoeveel deze heavy users precies besteden, wil hij niet zeggen. Wel laat hij weten dat het gaat om 'ongeveer een bioscoopkaartje per maand', onder andere overgemaakt via prepaid-kaarten, sms of een speciaal 0900-nummer.

Adverteerders

Dat zou er op neer komen dat Habbo toch al gauw vier euroton per maand - tegen de 5 miljoen euro per jaar - binnenhaalt door de virtuele goederenverkoop, volgens Stockx goed voor 85 procent van Habbo's totale omzet in Nederland. De overige 15 procent komt voor rekening van bedrijven die adverteren in de virtuele wereld.

Virtuele merkartikelen

Stockx zou beide inkomstenbronnen graag combineren, door virtuele merkartikelen te gaan verkopen. 'Zowel voor ons als voor de adverteerders kan dat hartstikke interessant zijn. Maar het is een beslissing die op globaal niveau moet worden genomen (Habbo is van het Finse Sulake, red.). Ik denk niet dat concessies zullen worden gedaan aan de iconische pixelgrootte die Habbo zijn identiteit geeft. Dat zal wel moeten gebeuren als we virtuele Nike-schoentjes willen gaan verkopen.'

Merkwaarden

Veel adverteerders omarmen virtuele werelden als middel om merkwaarden te versterken en omzetten te verhogen. Vooral kledingmerken zoeken hun heil op platforms als Stardoll.comThere.com of Zwinky.com, waar avatars met kleding en accessoires kunnen worden behangen.