Build-A-Bear, een bedrijf waar klanten hun eigen knuffels kunnen creëren, roept een munteenheid in het leven voor zijn virtuele wereld Build-A-Bearville. De online verkoop van virtuele goederen moet het bedrijf uit het slop halen.
Het elfjarige Build-A-Bear, dat geldt als een van de voorlopers op het gebied van customization, heeft een verliesgevend kwartaal achter de rug. Dit komt vooral door tegenvallende verkopen in de fysieke winkels van de keten.
Zes miljoen bewoners
Behalve in het winkelaanbod gaat Build-A-Bear nu investeren in zijn website. Oprichter Maxine Clark verwacht echter vooral veel van Build-A-Bearville, een virtuele wereld die al meer dan zes miljoen bewoners telt. Het bedrijf gaat voor 10 dollar speciale kaarten verkopen. Die geven ieder recht op 10.000 'Bear Builds', die bewoners van Build-A-Bearville kunnen uitgeven aan virtuele goederen. Zo kunnen ze hun avatar aankleden en van accessoires voorzien.
Aantrekkingskracht
Build-A-Bearville zorgt voor meer dan omzet alleen. Het profijt zit hem vooral in de toenemende aantrekkingskracht van het merk, waardoor het bezoek aan de fysieke winkel wordt gestimuleerd. Clark: 'De virtuele wereld biedt ons de kans te laten weten wat er in onze winkels gebeurt. Zo kunnen we de mensen daar weer naartoe trekken.'
Barbie.com
Virtuele werelden worden steeds vaker omarmd als middel om de merkwaarden te versterken en de omzet te verhogen. Zo plukt speelgoedfrabikant Mattel al enige tijd de vruchten van Barbie.com. Vooral kledingmerken zoeken hun heil op platforms als Stardoll.com, There.com of Zwinky.com, waar avatars met kleding en accessoires kunnen worden behangen.
Bron: Marketingvox.com
Het blijkt toch moeilijk te zijn om bricks en clicks profitabel met elkaar te verbinden. Té gemakkelijk wordt gedacht dat een virtueel optreden wel zal leiden tot winkelbezoek en vice-versa. In de praktijk zul je niet alleen je 'business model', maar je hele formule opnieuw moeten uitvinden om optimaal van beide ingangen te kunnen profiteren.