Maximale uptime webwinkel van levensbelang
Bereikbaarheid is van levensbelang voor webwinkels. Want als uw winkel niet bereikbaar is, dan verkoopt u ook niets. Logisch. Toch komt het nog voor dat webshops tijdenlang niet of nauwelijks zijn te bereiken, zo blijkt uit recente onderzoeken van onder andere Watchmouse.com en Uptrends.com. Natuurlijk is het belangrijk om te zorgen voor voldoende geheugen, cpu-capaciteit en goede databasekoppelingen. Maar hoe kiest u nou een kwalitatief hoogwaardige hostingprovider?
Tekst: Con Zwinkels
Downtime jaagt klanten weg. Een beperkte uptime betekent voor e-commerce sites dus geldverlies. Aan de hand van een drietal hoofdcriteria selecteert u een hostingprovider die ook feitelijk de middelen in huis heeft om een maximale uptime te garanderen.
Meer carriers
Om te beginnen moet u letten op de telecom-carriers waar een provider gebruik van maakt. 'Eén carrier is geen carrier', want als het netwerk van die carrier hapert, dan bent u als eindklant de pineut. Een provider moet dus meerdere carriers in huis hebben, maar er moet ook voldoende poortcapaciteit bij die carriers zijn ingekocht.
Wanneer er meerdere carriers zijn, dan moet u kijken of deze een bepaald 'gewicht' hebben in de gewenste regio's. Een Amerikaanse carrier zal doorgaans een minder groot Europees netwerk hebben. Dus als Europa belangrijk voor u is, moet u er op letten dat de provider een Europees georiënteerde carrier in huis heeft. Om een paar voorbeelden te noemen: TeliaSonera en KPN zijn sterk aanwezig in Europa, terwijl Global Crossing en AboveNet een sterke positie in de Verenigde Staten hebben. Daarnaast is Teleglobe/VSNL sterk in het Verre- en Midden Oosten.
Korte route
De route voor het internetverkeer moet zo kort mogelijk zijn, dus moet het verkeer via zo weinig mogelijk hubs naar u als eindklant worden gebracht. Wanneer een provider volledig is overgeleverd aan carriers, heeft hij het dataverkeer niet in eigen hand. Een carrier kan namelijk besluiten om bepaald verkeer vanuit Nederland via Brussel naar New York te laten verlopen. Daar kun je als klant dan weinig aan doen. Maakt een hostingprovider gebruik van internetexchanges - zoals in Amsterdam, Brussel, Londen, Frankfurt en New York - dan kan hij het verkeer zelf sturen. Daarmee kan hij de kwaliteit van de routing beter waarborgen en altijd de kortste route kiezen. Ook voor redundancy is het belangrijk: als er een pad uitvalt, dan heb je nog vele andere mogelijkheden om het verkeer af te leveren.
Daarnaast is het aantal schakels van belang dat is betrokken bij het leveren van de hostingdienst. Beheert de provider de gehele keten, van het internetverkeer en de -verbinding tot en met de hard- en software op serverniveau en het datacenter, of slechts een deel van de keten? Hoe meer schakels, des te moeilijker het is om de hostingprovider verantwoordelijk te stellen voor een gegarandeerde uptime, omdat men dan onderling naar elkaar kan gaan wijzen als er problemen zijn.
Fysiek netwerk
Ook moet u kijken naar het fysieke netwerk van de hostingprovider, waaronder de routers, de switches en firewalls. Is het netwerk wel gebouwd met A-merk apparatuur? Is die apparatuur up-todate? En is de omvang van het hosting-netwerk wel bestand tegen DDosaanvallen? De route voor het internetverkeer moet zo kort mogelijk zijn
Bij een flinke DDos-aanval is een netwerk met een totale capaciteit van 15 Gbps namelijk zo verstopt. Vraag een provider verder naar zijn ervaring op deelgebieden die voor u als eindklant belangrijk zijn. Hebben zij voldoende gecertificeerde mensen op het gebied van bijvoorbeeld Microsoft of Linux rondlopen? Kunnen zij een server in een kast plaatsen, of moeten zij de apparatuur ook kunnen onderhouden? Hebbenzij verstand van besturingssystemen en eventueel applicaties?
Tot slot: als uw bedrijfsomgeving in hoge mate afhankelijk is van de up time, dan moet u daarin investeren. Sluit daarom een goed service level agreement (SLA) af bij uw provider. Dan bent u verzekerd van snelle en adequate hulp in geval van calamiteiten en daarmee van een gewenst uptime-niveau.
Con Zwinkels is managing director bij de zakelijke hostingprovider LeaseWeb.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wat is een goede hostingprovider?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.