Nog steeds denken wij vaak dat jongeren over enkele jaren wel het gedrag van ouderen zullen hebben, met kinderen en een gezin. Maar niets in minder waar. Jongeren houden hun eigen specifieke gedrag ook als ze ouder worden.
De jongeren van de jaren zestig zijn bijvoorbeeld nog steeds rebels, goed voor zichzelf en met een eigen kijk op de wereld. Zo zullen de jongeren van nu ook hun eigen keuzen maken als ze volwassen zijn. Ze willen zich niet lang binden aan een werkgever of een bepaald kooppatroon. Ze kopen waar het hun uitkomt op dat moment. Ze zijn zelfbewust, integreren nieuwe media met bestaande media en fysiek gedrag met virtueel gedrag. Precies zoals ze dat nu ook doen, met chatten, webcams en sociale netwerken als Hyves. Dit is hun wereld en blijft hun wereld.
De uitdaging is voor bedrijven dus om dat te onderkennen en te faciliteren. Flexibiliteit in arbeid en arbeidomstandigheden, internationale uitdagingen en sociale beleving. Kijk, dat boeit. Wat jammer dat dit niet gebeurt. Ouderen hebben vaak een andere beleving, denken in hiërarchieën en ervaringsjaren en vooral aan beheersen en machtsposities. Dit zijn juist niet de eigenschappen die de gewenste toekomst vorm kunnen geven.
De toekomst is een nieuwe combinatie waarbij offline en online in harmonie zullen zijn. Dit is de uitdaging waar webwinkels echt voor staan. Door affiliates aan te bieden, door samen een aanbod te creëren dat leidt tot binding. Maar ook misschien samenwerking met fysieke partners in netwerken. Fysiek en virtueel moeten steeds meer met elkaar samenwerken om echt op de toekomst in te kunnen spelen. Retailers werken samen met webwinkeliers, maar webwinkeliers kunnen ook met retailers samenwerken. Een toekomst van harmonie is een grote uitdaging en niet in de laatste plaats omdat er vanuit de nieuwe consument in win/win proposities gedacht moet worden. Wat zal dat moeilijk zijn voor de babyboomers.
Prof. dr. Cor Molenaar is hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Column: De jeugd heeft de toekomst
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.