Twinkle | Digital Commerce

'Bereikbaarheid 1 op 3 webwinkels blijft achter'

2017-05-27
435268
  • 1:14

De sites van bijna een op de drie (31 procent) leden van Thuiswinkel.org waren minder dan 99,90 procent van de tijd bereikbaar in de afgelopen weken. Dat is de norm die veel in service level agreements met hosting providers wordt aangehouden.

De cijfers komen uit een bereikbaarheidsonderzoek van Uptrends. Het bureau liet de homepages van 1.603 webwinkels van 20 oktober tot en met 20 november iedere vijf minuten peilen door een mondiaal netwerk van 100 controlestations. 1.112 shops waren minimaal 99,90 procent van de tijd bereikbaarheid.
 
Top Twinkle100 ondermaats
Opvallend is dat de bereikbaarheid van Wehkamp.nl (99,8 procent), Bol.com (99,3 procent) en Albert.nl (99,87 procent), podiumspelers in de Twinkle100, achterbleef bij het normpercentage. Bij nog 488 andere webwinkels was de uptime ondermaats.


Een op vijf shops 100 procent bereikbaar
Uptrends onderzocht de bereikbaarheid van Nederlandse webwinkels, allen dus leden van Thuiswinkel.org, voor het zesde jaar in successie. Waar twee jaar geleden nog bijna tweederde (63 procent) van de onderzochte shops een uptime had van 100 procent, was afgelopen maand slechts één op de vijf shops (20 procent) continu bereikbaar. Onder andere Debijenkorf.nl, Zalando.nl en Kleertjes.com verzaakten geen moment.

Andere periode, meer controle
Toch is het lastig harde conclusies te trekken uit de verschillende onderzoeken van Uptrends, omdat de meetperiode per jaar verschilt en het aantal controlestations met de tijd is toegenomen.