De sites van bijna een op de drie (31 procent) leden van Thuiswinkel.org waren minder dan 99,90 procent van de tijd bereikbaar in de afgelopen weken. Dat is de norm die veel in service level agreements met hosting providers wordt aangehouden.
De cijfers komen uit een bereikbaarheidsonderzoek van Uptrends. Het bureau liet de homepages van 1.603 webwinkels van 20 oktober tot en met 20 november iedere vijf minuten peilen door een mondiaal netwerk van 100 controlestations. 1.112 shops waren minimaal 99,90 procent van de tijd bereikbaarheid.
Top Twinkle100 ondermaats
Opvallend is dat de bereikbaarheid van Wehkamp.nl (99,8 procent), Bol.com (99,3 procent) en Albert.nl (99,87 procent), podiumspelers in de Twinkle100, achterbleef bij het normpercentage. Bij nog 488 andere webwinkels was de uptime ondermaats.
Een op vijf shops 100 procent bereikbaar
Uptrends onderzocht de bereikbaarheid van Nederlandse webwinkels, allen dus leden van Thuiswinkel.org, voor het zesde jaar in successie. Waar twee jaar geleden nog bijna tweederde (63 procent) van de onderzochte shops een uptime had van 100 procent, was afgelopen maand slechts één op de vijf shops (20 procent) continu bereikbaar. Onder andere Debijenkorf.nl, Zalando.nl en Kleertjes.com verzaakten geen moment.
Andere periode, meer controle
Toch is het lastig harde conclusies te trekken uit de verschillende onderzoeken van Uptrends, omdat de meetperiode per jaar verschilt en het aantal controlestations met de tijd is toegenomen.
Wat verstaat u onder bereikbaarhied?
Met bereikbaarheid wordt in dit geval bedoeld dat de homepage van de website bereikbaar is.
Hier meer over de methodologie:
Uptrends heeft gedurende de onderzoeksperiode (20 oktober 20 november 2012) elke 5 minuten de voorpagina van 1603 online retailers gecontroleerd via een wereldwijd netwerk van 100 controlestations. Indien een website niet bereikbaar was, is dit steeds door een ander controlestation nogmaals gecontroleerd en zo mogelijk bevestigd. Periodes waarin een website bereikbaar is, worden door Uptrends geregistreerd als uptime. De periodes waarin de bevestigde fouten voorkwamen, worden als downtime geregistreerd. Het betreft verder alleen de bereikbaarheid van de voorpagina en er is geen rekening gehouden met onderhoud.