Twinkle | Digital Commerce

‘Ruim kwart webshops onvoldoende bereikbaar’

2017-05-27
290297
  • 1:15
De sites van meer dan een kwart (26 procent) van de leden van Thuiswinkel.org waren minder dan 99,90 procent van de tijd bereikbaar in de afgelopen weken. Dat is de norm die veel in service level agreements (SLA's) met hosting providers wordt aangehouden.


De cijfers komen uit een bereikbaarheidsonderzoek van Uptrends. Het bureau liet de homepages van 1.869 webwinkels van 3 tot 18 oktober iedere vijf minuten peilen door een mondiaal netwerk van controlestations. 1.384 shops waren minimaal 99,90 procent van de tijd bereikbaarheid. Daarmee voldeed 74 procent van de shops aan de SLA-norm, tegenover 69 procent vorig jaar.

Veel meer webwinkels 100 procent bereikbaar
De bereikbaarheid van leden van Thuiswinkel.org is verbeterd, concludeert Uptrends. Van alle websites was 44 procent de volle 100 procent bereikbaar, waaronder Wehkamp.nl, Zalando.nl, Coolblue.nl, Debijenkorf.nl en de homepage van H&M. Vorig jaar was nog maar 20 procent van de onderzochte sites bij alle controles bereikbaar.




Downtime
Tot de grotere online retailers met een ondermaatse uptime behoren AH’s Albert.nl (99,34 procent), Mediamarkt.nl (99,19 procent) en Hema.nl (98,76 procent). De site van Hema was tijdens de testperiode van ruim twee weken bijna vijf uur niet te bezoeken.

Andere periode, meer controle
Het is lastig hele harde conclusies te trekken uit de inmiddels zeven bereikbaarheidonderzoeken van Uptrends, omdat de meetperiode per jaar verschilt en het aantal controlestations met de tijd is toegenomen.