Twinkle | Digital Commerce

Naar een universele klikformule voor vergelijkers

2017-05-26
600457

Voor de meeste vergelijkingssites betalen we per klik, maar wat is een klik eigenlijk? Weet u wat voor klikformules er achter uw producten zitten? Vergelijkers bedenken en veranderen nu zelf hun klikformules, meestal nadelig voor de adverteerder. En hoe wordt de kwaliteit gewaarborgd?

Door: gastblogger Enno Cornelissen

Als bedrijf met diverse online winkels adverteren we of hebben we geadverteerd bij bijna alle grote vergelijkers, zoals Beslist.nl, Vergelijk.nl en Kelkoo. Deze partijen hebben we regelmatig naar hun klikformules gevraagd. In veel gevallen kregen we een antwoord als ‘hoe bedoelt u of waarom wilt u dat weten’ terug.



Vragen, vragen
Als adverteerder willen we graag weten waar we voor betalen, dus wat is een klik? Hoe vaak kan een bezoeker klikken op onze producten, is dat per sessie of per 24 uur? Wanneer is een klik geldig of ongeldig? Hoe wordt dit gecontroleerd? Waar komen de bezoekers/kliks vandaan? Hoe wordt de kwaliteit van een klik gewaarborgd? Allemaal vragen waarvan de antwoorden grote invloed kunnen hebben op het aantal kliks op de factuur. Maar de antwoorden zijn vaak onduidelijk, onbekend of in het voordeel van de vergelijker.
 
Kwaliteit en waarde
De kwaliteit en dus de waarde van een klik is afhankelijk van vele factoren, onder andere van de bron van het bezoek, de verkoopfase van een bezoeker, het moment van doorklikken naar de adverteerder en de productgroep. Een klik op een product van 1.000 euro heeft natuurlijk een hele andere waarde dan een klik voor een product van minder dan 10 euro.



Controle
Maar kliktarieven liggen meestal vast, terwijl de kwaliteit van de kliks erg wisselend en vaak oncontroleerbaar is. De vergelijkers hebben de taak om deze kwaliteit te waarborgen en niet alleen naar de kwantiteit te kijken, maar wie controleert hen? De meeste vergelijkers plaatsen de producten van hun adverteerders ook met een directe klik op partnerwebsites, zoals op Speurders.nl . Maar heeft een klik van deze partners wel dezelfde waarde als een klik vanaf de vergelijker zelf? Want adverteerders betalen wel hetzelfde kliktarief.

Accepteren de enige keus
Net als bij de kliktarieven geldt dat vergelijkers de vrijheid nemen om klikformules te wijzigen. In de meeste gevallen worden adverteerders hier niet eens van op de hoogte gesteld. Ook zijn ze vrij om producten op partnerwebsites te plaatsen. Vergelijkers hebben nu dus alle vrijheid en als adverteerder is er vaak geen andere keuze dan het te accepteren. Want voor een groot of middelgroot e-commerce bedrijf is het soms onmogelijk om te stoppen met adverteren. Een bedrijf stemt namelijk zijn inkoop en personeel af op een bepaald aantal orders, het stoppen met adverteren bij een grote vergelijker heeft hier invloed op. Daarnaast moet je wel aanwezig zijn bij de grote vergelijkers om te kunnen concurreren, helemaal als concurrenten hier ook te vinden zijn.
 
Universele klikformule
Deze kant van de branche is dus nog zeer onprofessioneel en het lijkt mij hoog tijd dat vergelijkers transparanter worden over hun klikformules en over hoe ze de kwaliteit van hun diensten waarborgen. Het zou ‘t beste zijn als een onafhankelijke belangenvereniging een universele klikformule ontwikkelt die goed is voor beide partijen en controleerbaar. Een soort keurmerk op kliks, zodat het duidelijk is waarvoor we betalen. Misschien is dit iets voor het IAB ?
  
Enno Cornelissen is marketing manager bij Shoppartners BV.