Energieleveranciers worden veel minder snel direct gevonden in de zoekmachine van Google dan vergelijkers in energie. Zo zijn deze merken ook in conversie afhankelijker van deze websites en hun vergelijkresultaten.
Dat blijkt uit onderzoek van het online platform voor SEO tools, SEO Effect aan de hand van 99 zoekwoorden en een gezamenlijk maandelijks zoekvolume van 164.000 voor 20 websites. SEO Effect heeft voor het gelijktrekken van de partijen in het onderzoek de merknamen als zoekwoord geschrapt.
Zichtbaarheid
Energievergelijken.nl komt als winnaar uit de bus; deze website heeft een ‘zichtbaarheid’ van 56,6 procent in Google. De rest van de goed scorende top-10 bestaat ook uit vergelijkers, zoals Gaslicht.nl en Overstappen.nl.
Merken minimaal zichtbaar
De best vindbare website van een energieleverancier is Nuon.nl, met een score van 4,9 procent. Daarna volgen andere bekende namen als Essent.nl (1,8 procent), Eon.nl (1,1 procent) en Oxxio.nl (0,7 procent).
Dat de merken zelf niet goed vertegenwoordigd zijn verbaast ons niks. Door de grote prijsverschillen en met name de welkomstbonussen loont het altijd de moeite om over te stappen nadat je de prijzen vergeleken hebt.
Dit lijkt me meer een kwestie van oldskool marketing waar ze niet teveel aandacht willen gevenb aan SEO.
Dat doen de jongens en meisjes van de prijsvergelijkers natuurlijk grootschaals.