Google kreeg van de Europese Unie tot 27 januari de tijd om te beargumenteren dat zijn onlangs genomen maatregelen voorkomen dat concurrerende vergelijkers achtergesteld worden in de zoekmachine. Wat de concurrenten betreft, is er vrijwel niets veranderd; zij voelen zich in dezelfde mate verdrukt door de zoekgigant.
‘Ik kan me niet voorstellen dat de Europese Commissie hiermee akkoord gaat’, zegt Ben Kerkhof tegen Twinkle. Zijn Vergelijk.nl was één van de eerste concurrenten die door Google gevraagd werd deel te nemen aan het nieuwe ‘veilingsysteem’, dat de geconstateerde oneerlijke concurrentie moet wegnemen. Vergelijkers kunnen sinds september bieden op een plekje bovenaan de organische zoekresultaten: wanneer een Google-gebruiker een productzoekopdracht start, verschijnt een afbeelding met prijs, waarop doorgeklikt kan worden naar de betreffende webwinkel.
Ontevredenheid
Hoewel de vergelijker in kwestie onderaan de afbeelding vermeld wordt, is zijn eigen site dus niet langer onderdeel van het zoekproces; daardoor lopen vergelijkers inkomsten mis, vertelt Kerkhof. ‘Zo kunnen we onze USP niet laten zien. We waren niet zo blij met dit voorstel, maar besloten wel mee te doen aan het veilingssysteem – we willen bovenop zo’n nieuwe ontwikkeling zitten en die niet van een afstandje volgen. We staan in goed contact met Google en de Europese Unie, maar het volume dat eruit komt, blijft duidelijk achter.’ Kerkhof is lang niet de enige ontevreden vergelijker: een rondje van de Wall Street Journal langs diverse Europese vergelijkers levert dezelfde geluiden op.
Summier aandeel
Een recent onderzoek dat seo-marketing- en analysebureau Searchmetrics uitvoerde, onderschrijft die constatering: naast het feit dat vergelijkers bij de nieuwe handelswijze relatief buitenspel lijken te staan, zou hun aandeel in de zoekresultaten bijzonder klein zijn. Onderzoekers van het bureau voerden 2.500 populaire zoektermen in diverse Europese extensies van Google in; de Duitse zoekresultaten bleken in 2 procent van de gevallen een concurrerende vergelijker te tonen, in Groot-Brittannië lag die proportie zelfs op 0,4 procent. In Nederland duikt Vergelijk.nl volgens Searchmetrics in 1,5 procent van de zoekresultaten op.
Opbieden tegen Amazon
De bal ligt nu bij de Europese Unie: zij velt binnenkort een oordeel over Googles aangeboden remedie. ‘Dit voorstel heeft Google eerder gepresenteerd, toen werd het afgewezen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het nu wél op goedkeuring kan rekenen’, verwacht Kerkhof. Google is volgens hem erg gemotiveerd zijn vergaarde dominante positie in productvergelijk in Europa vast te houden; in het thuisland is Amazon de zoekgigant namelijk al voorbijgestreefd als nummer één in dat domein.
Discussie
De recordboete die in juni vorig jaar op Googles mat viel, maakte een discussie los in e-commerce land: terecht of niet? Beslist.nl wreef zich in de handen, Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen juichte het besluit toe; een opsteker voor webwinkeliers en prijsvergelijkers, die niet langer gehinderd worden bij het online adverteren, betoogde hij. Hoogleraar Cor Molenaar en fonQ’S Jeremiah Albinus toonden zich minder positief. Een kleinzielige ‘Calimero-reactie’ van vergelijkers, aldus Albinus: wie uitgroeit tot dominante speler in de vrije markt, heeft zijn plekje eerlijk verdiend: de consument bepaalt immers zelf waar en wanneer hij shopt.
Macht van de consument
Zijn prijsvergelijkers in dit scenario eigenlijk nog wel van deze tijd, nu de consument zijn stem op Google uitgebracht lijkt te hebben? Kerkhof plaatst op zijn beurt vraagtekens bij de eigenlijke macht van de consument. Direct of indirect: Google ontvangt uiteindelijk tegen de vijf procent van alle online transacties, zegt de Vergelijk.nl-voorman. ‘Geen consument die dat weet. Of je nou een reis boekt, een verzekering neemt, een product koopt of een concertkaartje – ze zitten overal tussen. Googles omzet in Nederland ligt boven het miljard, dan wil je als consument toch wel weten of je een goed advies krijgt, en dat is maar de vraag bij Google. Een prijsvergelijker is van nature transparant, bij Vergelijk.nl kunnen webwinkels niet bieden op een plekje en daarom zijn de zoekresultaten betrouwbaar. Dat ligt anders bij de product listing ads van Google, waarbij de hoogste bieder prominent in beeld komt. Dat is niet per definitie de meest geschikte aanbieder, gelet op het gewenste product – en dus niet in het belang van de consument.’
Lees ook: ‘Boete voor Google Shopping – wat nu?’ (Twinkle 7-2017)
@Vergelijk.nl
Wat zijn jullie USP's dan?
Jullie hebben totaal geen USP's en ik begrijp Google volkomen dat ze jullie niet meer weergegeven. Als je iets wilt vergelijken dat zou dan betekenen dat jullie als vergelijker alle aanbieders moeten laten zien (en dus niet alleen de betalende klant).
Nu hebben shops e.d. zelf de mogelijkheid om te adverteren op productniveau waarbij de kliks direct op de eigen site komt waarbij je ook nog eens alle data hebt om je website nog beter te maken op basis van de wensen van de klanten.
Vergelijkers zijn totaal nutteloos en binnen korte tijd zullen jullie en alle andere vergelijkers (zoals Beslist) gewoon niet meer bestaan.
Volledig met bovenstaande 'tunis' eens.
Daarbij is dit niet waar: "Dat ligt anders bij de product listing ads van Google, waarbij de hoogste bieder prominent in beeld komt."
Dat hangt ook af van zaken als CTR en meer.
Als je een vergelijker wil zijn moet er ook wel iets te vergelijken zijn. Vergelijk.nl heeft ook lang niet alle aanbieders op hun platform aangesloten. In Google Shopping is veel meer te vergelijken per product. Daarnaast gaan de "raampjes" inderdaad naar de hoogst biedende partijen maar als je op Shoping klikt dan is alles zeer transparant. Over beslist.nl hoeven we het niet eens te hebben. Dat is een soort Adwords op hun eigen platform. Wie betaald die bepaald. Het valt mij op dat je kieskeurig.nl en tweakers helemaal niet in de discussie hoort. Waarschijnlijk omdat zij hun zaakjes wel op orde hebben en gewoon goed zijn in wat ze doen. Daar zouden de andere platformen ook eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Maar helaas, het lijkt voor hen dat de tijd van makkelijk geld verdienen voorbij is. Ze moeten ervoor gaan werken.
Bij Beslist.nl komt ook de hoogste bieder bovenaan. Nederlandse vergelijkingssites hebben een behoorlijk groot marktaandeel, met name Beslist.nl.
Beslist en andere vergelijkers HADDEN ooit een groot marktaandeel maar dat is allang niet meer. Ze vechten om te overleven en zullen waarschijnlijk binnen 3 jaar niet eens meer bestaan.
De grote vergelijkers zoals Beslist, Kieskeurig.nl, Bencom zullen met de opgebouwde autoriteit redelijk zichtbaar blijven. De kleinere spelers in de grote markt zullen onder gesneeuwd worden. Ik geloof nog wel in niche vergelijkingsites zoals een Kledingkopen.nl , Furn of bijvoorbeeld een koffievergelijk.nl. We gaan het zien hoe de marktposities van vergelijkers zich ontwikkeld!!