Twinkle | Digital Commerce

Vergelijkers hekelen Google: 'Zo kan ik mijn USP niet laten zien'

2018-02-02
1000562
  • [nieuws]
  • 3:15

Google kreeg van de Europese Unie tot 27 januari de tijd om te beargumenteren dat zijn onlangs genomen maatregelen voorkomen dat concurrerende vergelijkers achtergesteld worden in de zoekmachine. Wat de concurrenten betreft, is er vrijwel niets veranderd; zij voelen zich in dezelfde mate verdrukt door de zoekgigant.

‘Ik kan me niet voorstellen dat de Europese Commissie hiermee akkoord gaat’, zegt Ben Kerkhof tegen Twinkle. Zijn Vergelijk.nl was één van de eerste concurrenten die door Google gevraagd werd deel te nemen aan het nieuwe ‘veilingsysteem’, dat de geconstateerde oneerlijke concurrentie moet wegnemen. Vergelijkers kunnen sinds september bieden op een plekje bovenaan de organische zoekresultaten: wanneer een Google-gebruiker een productzoekopdracht start, verschijnt een afbeelding met prijs, waarop doorgeklikt kan worden naar de betreffende webwinkel.

Ontevredenheid

Hoewel de vergelijker in kwestie onderaan de afbeelding vermeld wordt, is zijn eigen site dus niet langer onderdeel van het zoekproces; daardoor lopen vergelijkers inkomsten mis, vertelt Kerkhof. ‘Zo kunnen we onze USP niet laten zien. We waren niet zo blij met dit voorstel, maar besloten wel mee te doen aan het veilingssysteem – we willen bovenop zo’n nieuwe ontwikkeling zitten en die niet van een afstandje volgen. We staan in goed contact met Google en de Europese Unie, maar het volume dat eruit komt, blijft duidelijk achter.’ Kerkhof is lang niet de enige ontevreden vergelijker: een rondje van de Wall Street Journal langs diverse Europese vergelijkers levert dezelfde geluiden op.

Summier aandeel

Een recent onderzoek dat seo-marketing- en analysebureau Searchmetrics uitvoerde, onderschrijft die constatering: naast het feit dat vergelijkers bij de nieuwe handelswijze relatief buitenspel lijken te staan, zou hun aandeel in de zoekresultaten bijzonder klein zijn. Onderzoekers van het bureau voerden 2.500 populaire zoektermen in diverse Europese extensies van Google in; de Duitse zoekresultaten bleken in 2 procent van de gevallen een concurrerende vergelijker te tonen, in Groot-Brittannië lag die proportie zelfs op 0,4 procent. In Nederland duikt Vergelijk.nl volgens Searchmetrics in 1,5 procent van de zoekresultaten op.

Opbieden tegen Amazon

De bal ligt nu bij de Europese Unie: zij velt binnenkort een oordeel over Googles aangeboden remedie. ‘Dit voorstel heeft Google eerder gepresenteerd, toen werd het afgewezen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het nu wél op goedkeuring kan rekenen’, verwacht Kerkhof. Google is volgens hem erg gemotiveerd zijn vergaarde dominante positie in productvergelijk in Europa vast te houden; in het thuisland is Amazon de zoekgigant namelijk al voorbijgestreefd als nummer één in dat domein.

Discussie

De recordboete die in juni vorig jaar op Googles mat viel, maakte een discussie los in e-commerce land: terecht of niet? Beslist.nl wreef zich in de handen, Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen juichte het besluit toe; een opsteker voor webwinkeliers en prijsvergelijkers, die niet langer gehinderd worden bij het online adverteren, betoogde hij. Hoogleraar Cor Molenaar en fonQ’S Jeremiah Albinus toonden zich minder positief. Een kleinzielige ‘Calimero-reactie’ van vergelijkers, aldus Albinus: wie uitgroeit tot dominante speler in de vrije markt, heeft zijn plekje eerlijk verdiend: de consument bepaalt immers zelf waar en wanneer hij shopt.

Macht van de consument

Zijn prijsvergelijkers in dit scenario eigenlijk nog wel van deze tijd, nu de consument zijn stem op Google uitgebracht lijkt te hebben? Kerkhof plaatst op zijn beurt vraagtekens bij de eigenlijke macht van de consument. Direct of indirect: Google ontvangt uiteindelijk tegen de vijf procent van alle online transacties, zegt de Vergelijk.nl-voorman. ‘Geen consument die dat weet. Of je nou een reis boekt, een verzekering neemt, een product koopt of een concertkaartje – ze zitten overal tussen. Googles omzet in Nederland ligt boven het miljard, dan wil je als consument toch wel weten of je een goed advies krijgt, en dat is maar de vraag bij Google. Een prijsvergelijker is van nature transparant, bij Vergelijk.nl kunnen webwinkels niet bieden op een plekje en daarom zijn de zoekresultaten betrouwbaar. Dat ligt anders bij de product listing ads van Google, waarbij de hoogste bieder prominent in beeld komt. Dat is niet per definitie de meest geschikte aanbieder, gelet op het gewenste product – en dus niet in het belang van de consument.’

Lees ook: ‘Boete voor Google Shopping – wat nu?’ (Twinkle 7-2017)