Waarom lopen trendy luxe merken online zover achter?, vraagt Jessica Dickler zich op CNNMoney.com af. Shoppers zijn bereid steeds meer geld online uit te geven, maar kunnen online nog lang niet alle luxe goederen vinden die ze zoeken. De laatste Prada-tas bijvoorbeeld vind je niet op prada.com.
Weliswaar hebben veel merken hun eigen website, maar zij bieden er voornamelijk adresinformatie van fysieke winkels. Slechts enkele sites verkopen daadwerkelijk iets. Dat is op zich verrassend. Veel luxe merken zijn namelijk leiders op het gebied van retail-innovatie en hun klanten zijn vaak erg internetgericht, willen tijd besparen en houden van gemak.
Waarom is hun online-aandeel dan zo minimaal? Aan de ene kant is het een perceptie die er sinds de begindagen van internet is ingeslopen. Koopjessites als eBay en Amazon.com waren de norm, zegt Matt Marcus, e-commerce director bij Gucci. 'Luxe merken zijn bang dat het om zich online te begeven. Ze vrezen dat het online gemak ten koste gaat van de luxe koopervaring', aldus Milton Pedraza, chief executive van onderzoeksbureau Luxury Institute. 'Maar wat ze zich niet realizeren is dat rijke consumenten geen instore-ervaring willen. Ze willen juist gemak.' Daarom missen deze retailers online grote kansen, stelt hij. Consumenten geven ieder jaar weer meer online uit, zo bleek ook weer uit de laatste Thuiswinkel MarktMonitor. En in andere landen is deze ontwikkeling niet anders.
Van de welvarende shoppers in de Verenigde Staten is 99 procent online, aldus het Luxury Institute. En buiten het feit dat zijn online veel geld uit willen geven laten ze ook waardevolle informatie over hun koopgedrag en voorkeuren achter. Sarah Logan, eigenaar van eLuxury.com, een online boetiek met luxe merken als Louis Vuitton, Dior en Fendi zegt dat vooral limited-edition producten moeilijk in winkels te vinden zijn, en daardoor 'hot-sellers' online zijn. De site bestaat nu zeven jaar en is één van de weinige succesvolle online aanbieders van luxe goederen. Tassen en horloges tussen de 4.000 en 5.000 dollar zijn binnen 24 uur uitverkocht, geeft de eigenaresse aan.
Alles wat ze willen kopen, kopen ze online, zegt Pedraza. Het enige wat hen tegenhoud is het gebrek aan aanbod. En het online afwezig zijn met een e-commercesite kan de retailer direct schade toebrengen, blijkt uit onderzoek van WebCollage. Zij achterhaalden dat 37 procent van de shoppers die online niet kan vinden wat ze zoeken direct naar de site van een concurrent gaat.
En dat lijkt nu tot steeds meer luxe retailers ook online achter welvarende consumenten aangaan. Zo heeft Gucci over de laatste vijf jaar zijn webstrategie volledig herzien, door de site opnieuw te ontwerpen en een breed scala aan producten online aan te bieden. Ook met de site wil het merk exclusiviteit en elegantie uitstralen. Gucci.com biedt bijna alle schoenen, juwelen en accessoires online aan. Prijzen variëren van 100 dollar tot 10.000 dollar. Het merk is nu een van de snelstgroeiende segmenten, de sales stegen in 2006 ten opzichte van een jaar eerder met 65 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Luxe merken lopen online achter'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.