Twinkle | Digital Commerce

D-Tours begint met 'fluid pricing'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:18

ER Travel Group is de eerste grotere touroperator die dagprijzen lanceert voor een bulkprogramma. Het zieltogende merk D-Tours Vliegreizen bijt komend winterseizoen onder het nieuwe hippe label Winners.eu het spits af. De Canarische Eilanden-gids heeft geen vaste prijsbijlage meer. Reisagent en consument kunnen de actuele (all in) prijzen dagelijks online raadplegen en boeken. Dit op basis van realtime beschikbaarheid. De Canarias-brochure verschijnt half augustus.

'Afhankelijk van de marktsituatie, capaciteit en concurrentie kunnen we dagelijks op- en afprijzen. Een speciale yieldafdeling gaat dat proces aansturen', aldus ER-topman Ruud de Vroom.

Hij benadrukt dat D-Tours Winners 100 procent een agentenmerk blijft. 'Ieder reisbureau kan z'n eigen cobranding brochure krijgen. Ook de commissies blijven gehandhaafd. Directe verkoop doen we met het goedlopende Vaya.nl. Die maakt overigens gebruik van dezelfde geavanceerde techologie', zegt De Vroom.

De eerste reacties variëren van 'gedurfd' tot 'revolutionair'. De verwachting is dat dit moderne touroperating-model snel navolging zal krijgen in de branche. Alleen al uit concurrentieoverwegingen. ER Travel kan met Winners zonodig immers steeds onder de prijzen van andere aanbieders duiken.

'Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat we onze marges met de flexibele prijzen juist gaan verruimen. Daar profiteert de reisagent van mee', stelt De Vroom.

Reisbureauondernemers enthousiast
De meeste ongebonden reisbureauondernemers zijn enthousiast. 'Hier zitten we al jaren op te wachten. Het is uiteraard nog even afwachten hoe de klant erop gaat reageren. Wij zijn echter positief', vertelt Pieter Kuijs van Toerkoop Zonvaart.

Bron: Reisrevue