Het was een uitdagend jaar voor warenhuis De Bijenkorf. Een herstructurering op het hoofdkantoor en focus op Nederland en Vlaanderen zorgden voor de nodige kostenbesparingen. Toch schrijft het bedrijf netto een verlies van ruim 30,7 miljoen euro, haast een verdriedubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.
Dat blijkt uit het gedeponeerde jaarverslag van De Bijenkorf, waarover onder andere NRC publiceert. De omzet van De Bijenkorf daalde in boekjaar 2023 licht, van 524 naar 514 miljoen euro. Het nettoverlies blijkt vooral te komen door een toename van rentelasten en belastingafdrachten.
Toch is er reden voor optimisme, stelt De Bijenkorf in een persbericht. Het operationele resultaat steeg namelijk met 37 procent naar bijna 7 miljoen euro. In het jaarverslag zijn volgens een woordvoerder van het bedrijf kosten voor de reorganisatie en het sluiten van de buitenlandse webshops niet meegenomen, waardoor de operationele winst in het jaarverslag een ander beeld schetst.
Begin vorig jaar maakte het bedrijf bekend te stoppen met webshops in Duits- en Franstalige landen. Omdat de kosten om die shops te laten draaien niet opwogen tegen de baten.
Volgens nieuwbakken ceo Matthijs Visch werkt De Bijenkorf momenteel aan de bestaanszekerheid, en moesten daarom harde noten worden gekraakt. Hij is wel optimistisch over de ingeslagen weg. ‘Op deze basis bouwen we nu met optimisme verder aan een gezonde groei door geluksmomenten te creëren voor onze klanten. Of dat nu een nieuwe lipstick is, een taartje uit onze patisserie of een designertas.’
Als een bedrijf al 6 jaar lang rode cijfers schrijft, is het hoog tijd om de stekker eruit te trekken. Het voortbestaan van zo'n onderneming is een verspilling van middelen en tijd.
Je reactie op Thijs: