Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Meta moet scherper zijn op nepshops’

2024-09-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

De Consumentenbond heeft de Europese Commissie gevraagd Meta erop aan te spreken dat malafide advertenties beter moeten worden onderzocht en bestreden.

Dit naar aanleiding van een onderzoek van diezelfde Consumentenbond, waaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de malafide webshops kunnen adverteren op Facebook en Instagram.

Volgens de bond zijn steeds meer consumenten het slachtoffer van een nepshop die na betaling niets levert. De Consumentenbond onderzocht 100 van deze nepshops en concludeert dat 71 van hen adverteren op Facebook en Instagram. De bond is van mening dat moederbedrijf Meta scherper moet controleren.

De shops werden door de bond in de lente doorgelicht. Het gaat om webshops die door de politie zijn bestempeld als malafide. Die webshops kosten consumenten veel geld. Zo verliest 56 procent van de slachtoffers een bedrag van minder dan 100 euro, 34 procent een bedrag tussen de 100 en 500 euro en 10 procent meer dan 500 euro.

De shops die adverteren zijn vooral actief in kleding, schoenen, elektronica en meubels en adverteren gemiddeld 45 dagen. Bij één webshop werden advertenties 9 miljoen keer bekeken. In totaal hebben alle nepshops samen 40 miljoen weergaven.

Volgens de Consumentenbond werkt Meta slecht mee, zo zouden ze niet alle advertenties weghalen als de politie daarom vraagt. ‘Voor elke advertentie willen ze apart een rapport. Dit maakt het werk van de politie onnodig moeilijk.’