Twinkle | Digital Commerce

Online bestedingen groeien 6 procent in eerste halfjaar, vooral door diensten

2024-09-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:36

In de eerste zes maanden van dit jaar hebben Nederlandse consumenten online 17,5 miljard euro uitgegeven. Dat is 6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal geven Nederlanders bijna een derde van hun winkelbestedingen online uit.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

De groei wordt vooral aangezwengeld door een toename in verkoop van diensten (+13 procent). Vooral verzekeringen, attracties en evenementen zijn daarbij populair.

Verschillen in categorieën

Puur gekeken naar de verkoop van het aantal online producten is de uitkomst een daling van 4 procent, bestedingen zijn dan wel weer 1 procent gestegen. De daling van het aantal online aankopen wordt vooral veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, die beide met 11 procent zijn gedaald. Algemeen directeur Marlene ten Ham over die ontwikkeling in een persbericht: ‘Het aandeel online bij producten wordt echter sterk beïnvloed door de categorie Food/Nearfood (o.a. supermarkten): slechts 8 procent van de uitgaven aan Food/Nearfood vindt online plaats. Dit haalt het gemiddelde percentage naar beneden. Zonder Food/Nearfood geeft de consument 37 procent van zijn retail bestedingen aan producten online uit.’

China in trek

Uit een eerdere Markt Monitor bleek al dat Chinese webshops steeds meer in trek zijn bij Nederlandse consumenten en die lijn wordt nu doorgetrokken. De online crossborder bestedingen stegen in de eerste zes maanden van dit jaar met 16 procent naar 2,3 miljard euro. Het aantal online aankopen over de grens nam met 6 procent toe naar 20,3 miljoen. Bij Chinese webshops werden in die periode 6 miljoen aankopen gedaan door Nederlandse consumenten. Per aankoop in China wordt er gemiddeld 41 euro uitgegeven. Ter vergelijking: in Nederland is dit 101 euro en in Duitsland 110 euro.