Twinkle | Digital Commerce

Winstgevendheid MediaMarkt groeit door retailmedia en marktplaats

2024-05-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:43

Ceconomy, het moederbedrijf achter MediaMarkt, verhoogde in de eerste helft van het boekjaar 23/24 zijn omzet met 4,8 procent. De totale omzet van de groep steeg naar 12,3 miljard euro. Het online aandeel groeide daarbinnen naar 24,9 procent.  

Dat meldt Ceconomy vandaag in zijn halfjaarlijkse update. Het bedrijf realiseerde in alle regio's een trendverbetering in vergelijking met het eerste kwartaal en realiseerde groei, zowel in zijn fysieke activiteiten als online. In de eerste helft van het jaar verhoogde het bedrijf zijn omzet met 4,8 procent 1 tot 12,3 miljard euro vergeleken met dezelfde periode van het voorgaande jaar. In de eerste zes maanden steeg de aangepaste EBIT naar 253 miljoen euro, een stijging van 21 procent vergeleken met het voorgaande jaar.

Retailmedia

Ceconomy wijst drie segmenten aan die belangrijk zijn voor de groei van de winstgevendheid. Naast verbetering van de omzet, de productmarge en een ‘strikte kostenbeheersing’, droegen de positieve ontwikkeling van de groeigebieden Services & Solutions, marketplace en retailmedia en het toegenomen aandeel van private label-producten in de verkoopmix van de groep hieraan bij.

MediaMarkt noteerde een aanzienlijke groei in het retailmedia-segment. Dat omvat nu advertentieproducten voor marktplaatsverkopers en oplossingen gebaseerd op inzichten in consumentengedrag. In het tweede kwartaal vervijfvoudigde de groep zijn winst op dit onderdeel in vergelijking met het voorgaande jaar. In de eerste zes maanden van het boekjaar verdrievoudigd de winst. Ceconomy geeft dan ook aan dat het zijn aanbod in retailmedia producten en oplossingen in al zijn markten wil uitbreiden.

Marketplace aanbod

Ook het Marketplace-aanbod ontwikkelt zich gunstig voor MediaMarkt: de Marketplace-omzet (GMV) werd zowel in het tweede kwartaal als in de eerste helft van het jaar ruimschoots verdubbeld. Eind maart 2024 waren er ongeveer 1.300 verkopers met in totaal ruim 1,7 miljoen producten op het platform vertegenwoordigd. Het Marketplace-aanbod werd begin maart 2024 in Nederland uitgerold. Het bedrijf is van plan het later dit jaar ook in Italië beschikbaar te maken.

Het bedrijf voorziet in het jaar 25/26 een bedrag van 45 miljoen euro aan retailmedia sales. Het handelsvolume van de marketplace moet in dat jaar groeien naar 750 miljoen euro.