Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt opent deuren Nederlandse marktplaats

2024-03-05
999562
  • [nieuws]
  • 1:54

MediaMarkt heeft zijn Nederlandse marktplaats dan eindelijk geopend. Sinds augustus vorig jaar was bekend dat de marktplaats ook naar Nederland zou komen.

Nu is het dus zover. Sinds vandaag kunnen consumenten op de webshop van MediaMarkt terecht voor een uitgebreider aanbod aan producten, aangeboden door partners. Het bedrijf kiest ervoor om marktplaatsverkopers toe te laten die het aanbod niet per se in de diepte, maar vooral in de breedte moeten aanvullen. Concreet houdt dit in dat op de webshop van MediaMarkt nu ook fitness, e-chargers, gereviseerde producten, e-bikes en slimme accessoires voor huisdieren te vinden zijn.

Producten die MediaMarkt voorheen zelf dus nog niet aanbood, maar die toch als aanvulling op het assortiment worden gezien. Volgens het bedrijf kunnen klanten ervan op aan dat er kwaliteit geboden wordt, omdat speciaal is gekozen om alleen met geselecteerde partners te werken.

Nederland heeft niet de primeur wat betreft MediaMarkt’s marktplaats. Duitsland, Oostenrijk en Spanje waren eerder aan de beurt. In augustus vorig jaar werd bekend dat Nederland en Italië aan de roadmap waren toegevoegd, nadat moederbedrijf Ceconomy al positieve resultaten in de andere markten zag.

'We doen écht iets anders dan andere platforms'

Ceo Remko Rijnders van MediaMarkt Benelux liet eerder dit jaar tijdens de Webwinkel Vakdagen al weten de marktplaatskans te willen benutten. ‘Tien tot vijftien jaar geleden was het ondenkbaar dat we anderen zouden laten verkopen op ons platform. (…) Met marketplaces zien we een ontwikkeling die we wél willen benutten.’ Daarbij geldt volgens Rijnders ook: eigen assortiment eerst: 'We zien vooral kansen in een aanvullend aanbod op ons eigen assortiment, in de categorieën accessoires, gaming en health. Als je een product zoek dat wij zelf aanbieden, dan is de marketplace niet zichtbaar.'

In een persbericht gaat Rijnders nu verder in op de marktplaats van MediaMarkt. ‘Ons land heeft een hoge internetpenetratie en online winkelen is hier natuurlijk al ver ontwikkeld. We hebben dan ook hoge verwachtingen, vooral omdat we echt iets anders doen dan de bestaande platforms. De lancering sluit bovendien naadloos aan bij onze strategie die gericht is op het bieden van een ongeëvenaarde klantbeleving via verschillende kanalen, fysiek en digitaal. Dit is een puzzelstukje in die strategie, maar wel een zeer belangrijke.’

Uiteindelijk moet de marktplaats bijdragen aan een toename van het online verkoopaandeel bij MediaMarkt. Momenteel us dat nog 30 procent, in de toekomst moet dat groeien naar de helft van de totale omzet.