Shoppingplatform Temu heeft aangekondigd vanaf 15 maart Amerikaanse verkopers toe te laten op het platform. Vlak daarna zullen ook Europese verkopers toegang krijgen.
Volgens een onderzoek van Marketplace Pulse zijn momenteel de meer dan 100.000 verkopers op het platform gevestigd in China. Omdat Temu's marktplaats vereist dat verkopers overeenstemming bereiken over groothandelsprijzen en goederen in bulk naar Temu's magazijnen in China verzenden. Temu zorgt vervolgens voor de vermelding, marketing, afhandeling, klantenservice en prijzen. In tegenstelling tot de bestaande Chinese verkopers van Temu zullen de Amerikaanse en Europese verkopers geen goederen naar de magazijnen in China verzenden, maar in plaats daarvan de afhandeling vanuit hun binnenlandse magazijnen verzorgen. Het platform zal ook geen prijzen of marketing beheren, waardoor de marktplaatsen Amazon, eBay en Walmart effectief worden nagebootst. Het toevoegen van snelle levering, een optie die vandaag de dag ontbreekt op Temu, is de reden waarom Temu zich op deze manier wil ontwikkelen. Verkopers met binnenlandse magazijnen zijn de hefboom om dat te bereiken.
Temu is niet het eerste platform dat verder wil groeien dan Chinese verkopers, meldt Marketplace Pulse. Wish, AliExpress en andere marktplaatsen die zijn gebouwd op aanbod uit China hebben soortgelijke strategieën geprobeerd om hun verkopersbestand uit te breiden. Zij zijn er grotendeels niet in geslaagd om een aanzienlijk aantal binnenlandse verkopers aan te trekken.
Als ik de berichtgeving in de Chinese tech media erop nalees blijkt het bericht van Marketplace Pulse niet helemaal te kloppen. In principe opent Temu het platform voor verkopers die goederen al in Amerikaanse of Europese magazijnen hebben liggen. Dat is niet per definitie hetzelfde als Amerikaanse of Europese verkopers. Temu richt zich waarschijnlijk vooral op Chinese verkopers die goederen al dichter bij de Amerikaanse/Europese consument hebben liggen, bijvoorbeeld omdat ze gebruik maken van Fulfillment by Amazon. Deze toevoeging zal dus vooral impact hebben op Amazon aangezien daar 75% van de verkopen gedaan worden door Chinese handelaren/fabrieken.
Het is nog steeds de bedoeling dat Temu de verkoopprijs naar de consument bepaalt. Het grootste verschil is dat een fabriek/handelaar geen producten in een Temy magazijn in Guangzhou legt maar zelf z'n logisitiek regelt vanuit een magazijn in de VS of Europa.
Je reactie op Ed Sander: