Europese consumentenwaakhonden, waaronder de ACM, roepen Temu op zich aan te passen aan de regels van het consumentenrecht.
De toezichthouders geven Temu een maand de tijd om te reageren en aan te geven hoe ze hun praktijken gaan aanpassen. Volgens de waakhonden is Temu gewezen op verschillende mogelijke overtredingen zoals nepkortingen, het gebruik van aftelklokken om klanten onder druk te zetten, druk uitoefenen via spelelementen zonder te informeren over wat het oplevert en het ontbreken van essentiële informatie over bijvoorbeeld retourrecht en geld terug.
Heeft Temu er na die maand in de ogen van de toezichthouders niet genoeg aan gedaan? Dan kan een vervolgtraject worden gestart en uiteindelijk sancties worden opgelegd.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: ‘Omdat de rechten van alle consumenten in de Europese Unie worden geschonden, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat dit stopt. Dat is goed voor consumenten en ook voor online retailers die zich wel aan de regels houden.’
Ook vanuit de Europese DSA loopt een actie om te kijken of Temu zich aan de regels houdt. Dit omdat het platform is aangewezen als Very Large Online Platform, een zogeheten VLOP.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Europese toezichthouders tikken Temu op de vingers