Twinkle | Digital Commerce

De Twinkle-interviews die je in 2023 niet mocht missen

2023-12-28
1000562
  • [nieuws]
  • 4:48

Twinkle licht in iedere editie van het magazine een e-commerce onderneming uit. In het ‘cover interview’ voeren we gesprekken met spraakmakende personen en partijen die de redactie zijn opgevallen, die het nieuws hebben gehaald, of die het om een andere reden verdienen om uitgelicht te worden. We zetten de tien interviews van het afgelopen jaar nog eens op een rij.

Beter Bed: 'We zitten op een sweet spot'


We startten het jaar fris en fruitig met een coverinterview met Beter Bed. Goed slapen is belangrijker dan menigeen denkt en bij Beter Bed weten ze dat maar al te goed. E-commerce directeur Thijs Nootenboom: ‘Ik verwacht dat slaap de komende jaren maatschappelijk veel meer aandacht gaat krijgen. En daar kunnen wij een rol in spelen.’

 

'Ikea is eigengereid'


Ikea gooide enkele jaren terug drastisch het roer om in zijn online strategie. Van multichannel naar omnichannel. Alsof je een Expedit-kast in elkaar aan het zetten bent, maar halverwege besluit om een Billy te maken. Vorig jaar drong het bedrijf voor het eerst door tot de bovenste regionen van de Twinkle100. In dit interview vertelt country e-commerce integration manager Christian Markwat ons zien welke stappen de eigenzinnige meubelreus al heeft gezet en welke schroefjes er nog ontbreken.

 

‘Je kunt overal 123 voor zetten’


123inkt.nl behoort al een aantal jaren tot de grootste online verkopers in ons land. In de jongste Twinkle100 staat het bedrijf op positie 26. Recent ging het gerucht dat het bedrijf te koop staat, voor een bedrag van 500 miljoen euro. Niet slecht, voor een bedrijf dat zich toelegt op printercartridges, toners en kantoorartikelen, met een sitedesign – in de woorden van eigenaar Gerben Kreuning – ‘uit het jaar kruik’. In dit interview vertelt hij alles over zijn ‘iconische’ webshop.

 

Crisp legt de puzzelstukjes op hun plek


Crisp heeft de wind in de zeilen. De online supermarkt die eind 2018 werd geïntroduceerd, vaart wel op de golf van alsmaar bewuster etende consumenten. De liefde voor het merk bloeide op in tijden van corona en is nog lang niet bekoeld, vertelt mede-oprichter Eric Klaassen. Maar schaal is belangrijk om levensvatbaar te zijn. ‘Bij concepten die het niet halen ontbreekt het vaak aan schaal. Wil je een breed segment aantrekken, dan is prijs ook belangrijk. Dat moet vergelijkbaar zijn met de supermarkt, zeker voor producten die één-op-één vergelijkbaar zijn. Anders overtuig je alleen de donkergroene consument, maar ja, die was al overtuigd.’

 

Welkoop: 'In de Randstad liggen nog groeikansen’


De titel ‘DHL Beste Webshop van 2023’ viert Welkoop met een interview in Twinkle. CFO Rob Kuster zou de bloemetjes best buiten willen, maar staat stevig met de voeten in de klei: ‘Ik zie vooral wat er nog te verbeteren valt.’ De grootste uitdaging voor Welkoop is het koppelen van de online en offline ervaring. ‘Het advies waarvoor de klant naar de winkel komt, moet ook online op orde zijn. Zodat die klant ook daar de informatie kan vinden en het advies krijgt dat hij nodig heeft.’

 

ANWB Retail op weg naar een platformmodel


ANWB.nl is al enkele jaren vast onderdeel van de subtop in de Twinkle100. In de meest recente editie staat de webshop van de Koninklijke Toeristen Bond op positie 29. Maar de ambities van de retailtak van de organisatie reiken verder: ANWB Retail zat lange tijd op de rechterbaan, nu is het tijd om de snelweg van innovatie op te draaien. Hoe ze dat wil bereiken, vertellen Karianne van Rongen en Maartje van Zuijlen – De Wilt in dit dubbelinterview.

 

'Ik zie het als falen als online te groot wordt'


Voor dit interview zochten we voormalig ceo van Hema Tjeerd Jegen op bij zijn nieuwe job, bij de Duitse discountformule Takko Fashion. Een bedrijf met ‘achterstallig onderhoud’ maar met de nodige potentie. Jegen zette dan ook direct in op digitalisering en expansie van de webshop naar ons land. Jegen had grootse plannen – ‘Ik ben slecht in “beheren”. Dat motiveert mij niet. Ik wil grote stappen zetten en groeien.’ – misschien wel iets té groots voor Takko; een maand na dit interview maakte hij bekend dat hij een nieuwe uitdaging heeft gevonden. Hij  wordt ceo bij fietsenfabrikant Accel Group.

 

ICI Paris XL: ‘Er is online een verleidingsspel dat je moet beheersen’


Ici Paris XL is volop bezig met zijn digitale looks. De retailer ziet in dat de verzorging van zijn digitale smoel, de website, tegenwoordig net zo belangrijk is als het fysieke aangezicht. ‘Er is online net zo goed als in de fysieke winkel een verleidingsspel dat je moet beheersen.’ Dat verleidingsspel heeft ICI Paris XL aardig onder de knie. Het bedrijf groeide in enkele jaren uit tot een grote online speler in ons land en schittert in de meest recente Twinkle100 op positie 89. In het coverinterview in het oktobernummer vertelt director online, new business & technology Benelux Joost van Bergeijk hoe zijn plan ‘sky rocket’ de winkelervaring van de luxe beautyketen nog beter naar online moet liften.

 

Otrium 'scherper op het bereiken van winstgevendheid in Europa en groei in de VS'


Het Otrium van oprichters Max Klijnstra en Milan Daniels zoekt inmiddels steeds meer de groei over de grens. Doel: eerst Europa veroveren, dan de Verenigde Staten en vervolgens de rest van de wereld. Om die ambitie kracht bij te zetten werd onlangs Zuhairah Washington aangesteld als ceo. ‘Ik wilde na Expedia mijn carrière voortzetten bij een bedrijf dat wereldwijd opereert, maar dan op een start-upschaal. Otrium vertegenwoordigde voor mij een kans om dat te doen.’

 

Elektramat: ‘Het gaat zo snel, het is niet meer bij te houden’


Uit het niets kwam Elektramat twee jaar terug de Twinkle100 binnen, direct in de top-100. Hoe kan deze webshop in elektrotechniek zo snel zo groot zijn geworden? In dit interview vertelt Joran Wermer over die snelle groei. Hij begon enkele jaren terug als stagiair bij het bedrijf en is nu, ‘drie verhuizingen verder’, commercieel directeur.

 

Tips
Welke e-commerce partijen mogen we in jouw ogen in 2024 niet over het hoofd zien? Deel je tips met de redactie via redactie@twinklemagazine.nl.