Ahold Delhaize heeft de meest recente kwartaalcijfers van dochteronderneming bol bekendgemaakt. In het derde kwartaal nam het handelsvolume (GMV) op het platform met 6,5 procent toe tot 1,3 miljard euro.
Verkooppartners van bol zagen de omzet met 6,2 procent stijgen, een iets minder sterkere groei dan het volledige platform dus. Volgens Ahold Delhaize waren de partnerverkopen in Q3 goed voor 62 procent van de volledige verkopen. In voorgaande kwartalen was dat percentage hoger. Zo was dat aandeel in het eerste kwartaal van dit jaar nog 65 procent, en in het tweede kwartaal 66 procent. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2022 is het aandeel nu wel hoger. Toen waren de partners nog goed voor 59 procent van de verkopen, dat is nu dus 3 procentpunt meer.
Absolute groeimotor bij bol is de advertentietak. Het platform investeert – evenals veel andere retailbedrijven – veel in retailmedia en dat is al enige tijd terug te zien in de resultaten. Hoewel niet veel cijfers worden gedeeld, laat Ahold weten dat de omzet uit advertenties in het afgelopen kwartaal bij bol 48,8 procent hoger waren dan vorig jaar, in het vorige kwartaal steeg dat onderdeel nog met 73 procent.
Of bol ook wat aan die groeiende advertentietak overhoudt is niet bekend. Ahold Delhaize deelt zelden cijfers over resultaat van bol, als ze dat al doen is dat vrij summier.
De online verkopen van Ahold Delhaize’s dochterbedrijven in Europa namen in het derde kwartaal met 7,6 procent toe naar 1,756 miljard. Hiertoe behoren de verkoopcijfers van bol (inclusief partners), Albert Heijn, Etos en Gall & Gall.
De totale omzet van Ahold Delhaize kwam uit op 21,9 miljard euro, 2,1 procent lager dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat daalt met bijna een derde en komt neer op 625 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol in derde kwartaal: verkopen omhoog, aandeel partners zakt wat in