Twinkle | Digital Commerce

Jumbo online stijgt 8,8 procent in eerste halfjaar 2023

2023-07-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

De online verkopen van supermarkt Jumbo namen in de eerste zes maanden van 2023 toe met 8,8 procent. De super richt zich weer meer op de eigen online verkopen, in plaats van samenwerkingen aan te gaan.

Dat blijkt uit een publicatie van de halfjaarcijfers van Jumbo. De groei van 8,8 procent – wat neerkomt op een omzet van 396 miljoen euro – wordt vergeleken met dezelfde periode in 2022. Toen kwam de omzet uit op 364 miljoen euro.

In het volledige jaar 2022 behaalde het bedrijf nog een online omzet van 670 miljoen euro, dat was toen een groei van 4,5 procent. Als Jumbo deze lijn weet door te zetten, komt het bedrijf weer in de buurt van de online omzetstijgingen die de voorgaande jaren werden geboekt. Wel komt de omzetstijging volgens Jumbo vooral door prijsstijgingen. De totale concernomzet komt 8,8 procent hoger uit op 5,96 miljard euro. Het bedrijf gaat er wel vanuit dat de piek van prijsstijgingen achter de rug is.

Volgens Jumbo plukt het online de vruchten van een koerswijziging. Zo werd afscheid genomen van Gorillas als partner en wordt meer ingezet op bezorgabonnement Jumbo Bezorgeloos. Ook groeit het aantal bestellingen in de zakelijke markt door. Jumbo stelt meer focus te houden op de verdere ontwikkeling en groei van de eigen online activiteiten.