Twinkle | Digital Commerce

Jumbo: ‘In 2025 doet helft klanten écht omnichannel boodschappen’

2023-01-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Supermarkt Jumbo zet verder in op een omnichannel strategie. Klanten kiezen steeds vaker voor het afwisselen van een winkelbezoek en thuisbezorging, en die trend zet naar verwachting de komende jaren door.

Dat stelt (tijdelijk) ceo Ton van Veen bij de presentatie van de jaarcijfers van de supermarkt. Jumbo spreekt van een bewogen jaar, vanwege het overlijden van grondlegger Karel van Eerd, de onrust rondom het onderzoek naar algemeen directeur Frits van Eerd en de onzekere marktontwikkelingen.

Vooral dat laatste merkt het bedrijf in de resultaten. Zo is de online groei van het bedrijf wat afgevlakt en komt de online omzet neer op 670 miljoen euro, een groei van 4,5 procent. De volledige consumentenomzet van de supermarkt komt voor het eerst boven de 10 miljard euro uit en stijgt 3,7 procent naar 10,28 miljard euro.

Omnichannel

Jumbo merkt dus dat klanten nog wel meer online boodschappen doen, maar dat ook steeds vaker combineren met boodschappen in fysieke supers. ‘Dat beeld sluit aan bij onze visie op “omnichannel retailing”, en op onze strategie die hiervan is afgeleid. We verwachten dat in 2025 ruim de helft van onze klanten écht omnichannel boodschappen doet bij ons.’ Daarom blijft het bedrijf investeren in de offline en online kanalen. Zo wordt komend jaar het winkelbestand in België en Nederland uitgebreid en komen en wordt het bezorggebied voor online boodschappen verder uitgebreid.

De grootste online groei behaalt Jumbo in het zakelijke segment. Daar steeg online in 2022 met meer dan 50 procent.