Supermarkt Jumbo heeft in het afgelopen jaar de online omzet met 8 procent zien stijgen tot 722 miljoen euro. Procentueel gezien bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Wel blijven de investeringen in het online kanaal relatief hoog.
Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarcijfers. De totale omzet van de super stijgt nagenoeg even hard als online, met 7,3 procent naar ruim 11 miljard euro. Online is dus goed voor zo’n 7 procent van de totale omzet. Het online kanaal winstgevend maken is volgens de super uitdagend vanwege de hoge investeringen die nodig zijn.
Potentiële winstgroei ziet het bedrijf wel in het groeiende aantal omnichannel-klanten: klanten die zowel online als offline hun boodschappen doen. Volgens de supermarkt zijn deze klanten loyaal en geven ze ook meer uit aan boodschappen. Ook neemt het aantal abonnees van bezorgabonnement Jumbo Bezorgeloos toe.
Onder leiding van ceo Ton van Veen wil Jumbo zich meer richten op het onderscheidend vermogen van de formule. Afgelopen jaar gold op dat vlak als transitiejaar. ‘Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ keren we terug naar onze basis. Dat doen we aan de hand van de masterplannen voor de Jumbo formule die onze oprichter Karel van Eerd heeft nagelaten. Opvallend veel onderdelen daaruit haken in op het onderscheidend vermogen waarmee we als Jumbo groot en succesvol zijn geworden’, aldus Van Veen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jumbo vindt online groei weer terug, maar winst maken blijft ‘uitdagend’