Twinkle | Digital Commerce

Coolblue groeit nog wel, maar winst smelt weg

2023-02-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:44

Coolblue presenteert vandaag de resultaten over 2022. Het bedrijf groeit nog wel, hoewel nipt met 0,6 procent naar een omzet van 2,35 miljard euro. Die groei is echter niet voldoende om stijgende kosten op te vangen. Daar lijdt het resultaat onder. Na jaren van zwarte cijfers schrijft Coolblue in 2022 een verlies van 6,2 miljoen euro.

Het brutoresultaat van het bedrijf was nog wel positief, maar met 43,4 miljoen ruim de helft lager dan een jaar eerder. Volgens het bedrijf zijn er afgelopen jaar wel aanzienlijke efficiëntieverbeteringen doorgevoerd op het gebied van magazijnactiviteiten, levering, en klantenservice. Daar verwacht Coolblue op termijn de vruchten van te plukken. Maar daardoor moet het dit jaar enigszins pas op de plaats maken. Kon de nummer 3 van de Twinkle100 vorige jaren nog schermen met winsten van respectievelijk 61,1 miljoen euro in 2020 en 39,2 miljoen in 2021. Nu duikt de elektronicawebshop dus in de rode cijfers met een verlies van 6,2 miljoen euro.

Het afgelopen jaar investeerde Coolblue ook in nieuwe winkels, mechanisatie van het magazijn, ontwikkeling van de website, app en backofficesystemen en de groei van witgoed en energie. Wat dat laatste betreft opende het bedrijf onlangs nog een kantoor in Utrecht om de groei van die divisie te kunnen bolwerken. Coolblue profiteert van een sterk groeiende vraag naar ‘energiebesparende producten’, zoals wasmachines. Ook werden er afgelopen jaar meer energiecontracten afgesloten en waren er meer witgoedreparaties aan huis.

Duitsland

Ook presteerde Coolblue goed in Duitsland, waar de meeste groei vandaan komt. De omzet verdubbelde daar bijna tot 174 miljoen euro. Eerder liet het bedrijf al weten de komende jaren meer moeite in de Duitse markt te steken. Het is de bedoeling dat daar in 2025 een omzet van 1 miljard euro wordt behaald. Verder wil Coolblue in 2023 minstens vijf winkels gaan openen en komt er een verbeterd winkelconcept.