Twinkle | Digital Commerce

Otto: daling van 2 procent in e-commerce

2023-02-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

Online warenhuis Otto verwacht over het huidige boekjaar een lichte daling van 2 procent in de omzet. Die omzet moet uitkomen rond de 12 miljard euro.

Vooral in thuismarkt Duitsland is de omzetdaling te merken. Otto haalt het leeuwendeel van zijn verkopen nog wel uit die markt, maar de omzet komt daar 8 procent lager uit. De omzet in andere markten neemt juist met 8 procent toe. Otto plaatst wel een voetnoot bij de cijfers. Het boekjaar van de online verkoper begint op 1 maart, waardoor de sterke groeicijfers in januari en februari van 2022 niet zijn meegenomen. ‘Het volledige boekjaar van de groep wordt dan ook gekenmerkt door de macro-economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne.’

Ondanks de daling in omzet wist het bedrijf wel meer klanten te trekken. Zo steeg het aantal actieve klanten van 58,3 miljoen naar ruim 59,4 miljoen. En dus kan Otto best tevreden zijn, stelt Sebastian Klauke, bij Otto verantwoordelijk voor onder andere e-commerce. ‘Ondanks de zeer moeilijke omgevingsfactoren zoals hoge inkoopkosten, inflatie en een negatief consumentenvertrouwen in combinatie met minder volle winkelmanden, hebben we bewezen dat we tegen een crisis zijn bestand en goede maatregelen hebben genomen.’