Twinkle | Digital Commerce

Selma Postma (Ahold Delhaize): ‘We waren te vroeg met Rappie’

2022-06-23
1000562
  • 1:29

Vijf jaar geleden begon dochterbedrijf Albert Heijn van Ahold Delhaize een proef met instant delivery. Rappie heette die dienst, die samen met online platform Superbuddy werd opgetuigd. Het platform bleek geen succes, maar Albert Heijn plukt hier jaren later alsnog enkele vruchten van.

Dat zei Selma Postma, chief digital officer van Ahold Delhaize Europe en Indonesia, tijdens het event Home Delivery World Europe 2022 in Amsterdam. Postma, in het verleden zelf ook verantwoordelijk voor Albert Heijn Online, evenals het Amerikaanse e-commercebedrijf Peapod (ook onderdeel van Ahold Delhaize), sprak daar samen met Goos Kant van leverancier Ortec over samenwerking op het gebied van data, op dat vlak weten beide bedrijven elkaar al meerdere jaren te vinden.

Uiteraard ging het ook over snelle bezorging. Op dat vlak werkt Albert Heijn momenteel samen met Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Enkele maanden geleden kondigde het bedrijf aan samen met die twee partners binnen het half uur te gaan bezorgen. De super had ook vrij weinig keuze, nu flitsbezorging in ruim een jaar tijd enorm is gegroeid en meerdere concurrenten erop inspringen. Voordeel voor Albert Heijn: die supermarkt had dus al ervaring met snelle bezorging, middels Rappie. Postma: ‘Je kunt stellen dat we een beetje te vroeg waren met Rappie. Maar we zien dat wel als een succesvolle test. We hebben geleerd dat als klanten voor snelle bezorging gaan, ze voor een specifiek assortiment kiezen: kleiner en met meer verse producten. En producten om een gemakkelijk ontbijt of lunch samen te stellen. Daar hebben we veel van geleerd voor de huidige samenwerking met Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Al met al was het dus een succesvolle test, alleen hebben we het op een andere manier opgeschaald.’