De online bestedingen van Nederlanders komen in het eerste kwartaal van 2022 uit op 8,2 miljard euro, wat een stijging is van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt aangejaagd door de sterke groei van diensten met 125 procent, producten blijven achter, daar is een krimp van 18 procent te zien.
Tegelijkertijd liggen de online bestedingen van producten nog altijd op een hoger niveau dan in Q1 2020 en Q1 2019 (pre-corona). Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, waar onderzoek wordt gedaan naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dat wordt uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Coronapieken voorbij
‘Vanaf tien januari ging Nederland stap voor stap open,’ licht Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org toe. ‘De enorme coronapieken in het online bestellen zijn hierdoor voorbij. Toch gaan we niet helemaal terug naar de groeicurve waar we op zaten. Waar pre-corona de groei in online bestedingen in Q1 leek af te vlakken, zitten we nu weer op een groei van 7 procent. En wanneer we Q1 2019 als basiskwartaal nemen, zien we dat online bestedingen in Q1 2022 30 procent hoger liggen.’
Opleving dienstensector
Dat we in het eerste kwartaal van 2022 niet meer langdurig in lockdowns zaten, is terug te zien in de cijfers. De opleving van de dienstensector is goed te zien. Zo zagen de categorieën Pakketreizen en Tickets voor Attracties & Evenementen een verviervoudiging wat betreft online aankopen én online bestedingen. Consumenten gaven daarnaast gemiddeld meer uit binnen deze categorieën. ‘We verwachten dat deze groei doorzet in Q2 wanneer meer last-minute boekers hun aankopen doen’, aldus Ten Ham.
Daling
Alle andere categorieën laten een daling zien in de online bestedingen, met uitzondering van Food/Nearfood en Media & Entertainment, die respectievelijk 2 procent en 1 procent stegen. Nieuwe streamingsdiensten op de Nederlandse markt als ViaPlay en HBO Max stuwen die groei. In Food/Nearfood blijft de stijgende lijn in online aankopen doorzetten als gevolg van een hoger aantal kopende huishoudens door diverse lockdowns, zo schrijft Thuiswinkel.org.
Producten blijven achter in percentages, maar in absolute zin zit dat net even anders, zo vertelt Ten Ham: ‘De groei in producten ten opzichte van het pre-coronaniveau wordt het meest duidelijk wanneer je kijkt naar de absolute online bestedingen. In Q1 2019 gaven consumenten 3,2 miljard euro uit aan producten, tijdens de lockdown piekte dit naar 6,3 miljard en nu ligt producten op 5,1 miljard. Dit is nog steeds 2 miljard euro hoger dan slechts 3 jaar geleden. Diensten komen dit kwartaal weer terug op het pre-corona niveau van 3,1 miljard
Cross-border aankopen
Het aantal aankopen over de grens blijft nog altijd dalen (-11 procent) als gevolg van een daling in de cross-border aankopen van producten (-21 procent). De online cross-border bestedingen zijn gestegen met 44 procent en profiteren van de sterke groei in online cross-border bestedingen aan diensten (+302 procent). Qua betaalmethode wordt nog steeds 70 procent van de online aankopen afgerekend met iDeal, goed voor 47 procent van de online bestedingen. De sterkste groei is te zien bij Apple Pay. Cross-border ziet iDeal een lichte daling ten gunste van de creditcard, dat is volgens Thuiswinkel te verklaren doordat internationale reizen veelal met creditcards worden betaald.
Ten slot blijft het gebruik van de smartphone voor online winkelen populairder worden, één op de drie aankopen wordt in het eerste kwartaal gedaan via de smartphone. De desktop en laptop blijven een gezamenlijk aandeel hebben van 51 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online bestedingen blijven groeien, vooral door opleving diensten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.