Twinkle | Digital Commerce

80 procent 65-plussers shopt online

2022-06-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

4 op de 5 ouderen – ouder dan 65 jaar – doet weleens een aankoop bij een webwinkel. De online boodschappenbranche loopt nog wat achter, slechts 21 procent koopt online zijn levensmiddelen.

Dat blijkt uit een peiling onder leden en volgers van ouderenbond ANBO, gehouden door Stichting Accessibility. Diegene die niet online shoppen, doen dat vooral omdat ze de producten eerst zelf willen zien. Bijna de helft van de ouderen vindt retourneren daarnaast een gedoe. Tot slot wordt het helpen van de plaatselijke middenstand genoemd als reden om naar fysieke winkels te gaan.

Ouderen die wel online winkelen doen dat vooral omdat het gemakkelijk is of omdat sommige producten alleen in een webshop te krijgen zijn. Kleding, schoenen en accessoires worden het vaakst online gekocht. Ook zijn boeken en elektronica populair.

Dat geldt dus niet voor online boodschappen. Zoals gezegd doet slechts een vijfde van de ouderen hun boodschappen weleens online. Daarnaast stelt 37 procent niet van plan te zijn om ooit bij een online super te kopen. ‘Dat ouderen voor hun boodschappen liever naar een fysieke supermarkt in de buurt gaan snap ik wel’, stelt Anneke Sipkens, directeur van ANBO. ‘Voor veel mensen is het meteen een loopje.’

Ondanks dat veel ouderen de weg online wel weten te vinden, komen ze vaak obstakels tegen die het online shoppen bemoeilijkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om onduidelijk taalgebrek, het verplicht aanmaken van een account en onvindbare producten.