Twinkle | Digital Commerce

Bol.com verlaagt opnieuw commissies verkooppartners

2021-07-01
1000563
  • [nieuws]
  • 1:21

Bol.com voert per 2 augustus opnieuw een aantal wijzigingen door in de commissies die verkooppartners betalen wanneer ze via het platform verkopen. Nieuw aan deze wijziging is dat de variabele commissie kan verschillen afhankelijk van de verkoopprijs.

In maart dit jaar verlaagde bol.com ook al commissies voor een reeks productgroepen. In de nieuwe ronde wijzigingen gaan de variabele commissies voor productgroepen zoals mode en sportkleding, baby, dagelijkse verzorging, kookgerei, TV en audio, slimme verlichting en muziekinstrumenten omlaag. Volgens bol.com heeft 45 procent van de 46.000 verkooppartners baat bij deze wijzigingen. De verlaagde commissies bieden partners de mogelijkheid meer artikelen uit die productcategorieën aan het assortiment toe te voegen. ‘Ook kunnen partners waar mogelijk hun verkoopprijzen aanscherpen. Hiermee wordt het aanbod voor klanten aantrekkelijker, wat kan leiden tot stijgende verkopen en omzet.’

Wanneer verkooppartners via bol.com een artikel verkopen, betalen ze een variabele commissie die bestaat uit een percentage over de verkoopprijs, plus een vast bedrag. Nieuw aan deze verlaging is dat de variabele commissie kan verschillen afhankelijk van de verkoopprijs. Partners gaan voor kinderkleding bijvoorbeeld 4 procent variabele commissie betalen voor artikelen tot 20 euro, 10 procent voor artikelen tussen de 20 en 50 euro, en 13 procent voor artikelen vanaf 50 euro. Voorheen gold er één commissiepercentage voor de hele productgroep. Op het Partnerplatform van bol.com is meer informatie te vinden over de wijzigingen voor de retourservice en de Pakketzegels. 

Voor de bol.com retourservice en de Pakketzegels via bol.com gelden per 2 augustus ook nieuwe tarieven. Partners betalen daardoor straks voor alle pakketzegels en de retourservice een hoger tarief. De tarieven worden hiermee meer in lijn gebracht met de kosten.